tisdag 19 april 2011

Stillwater Cellar Door


Bryggeri: Stillwater Artisanal Ales Brewed at DOG Brewing Co.
Typ: Saison
Land: USA
Volymprocent: 6,6%
Format: Flaska 750ml
Pris: 129kr
Intogs: 8/4 i kungsängen

Min första öl från detta spännande bryggeri som ligger tvåa på ratebeers lista över nya bryggerier.Det här är en saison som är brygd med tysk vetemalt och ljus malt. Humlen är sterling och citra. Till sist kryddad med salvia.

En riktigt snygg och lyxig flaska. Etiketten känns nästan som ett konstverk. Hällde upp ölen och den skummade rejält. Färgen är blekgul och vätskan är lätt disig. Aromen är kryddig med salvia och rosmarin. Även blommor och frukt känns. Jäst och gräs också.

Riktigt tydlig smak av salvian. Men fast den är så kryddig så lyckas den ändå kännas frisk samtidigt. Lite annorlunda öl. Jordigt, blommor, parfym och unken källare. Lite citrusfrukter är det nog som lättar upp den och även ger den lite beska. Komplex öl med en lätt kropp.

Var tvungen att fundera en bra stund på vad jag egentligen tyckte om denna öl. till slut beslutar jag mig för att priset är det som drar ned betyget på den. Alldeles för högt mot vad man får. Känns som att man betalar för den snygga etiketten och att det är lite hype just nu kring bryggeriet. Ändå väldigt kul att prova och inget jag ångrar. 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar