torsdag 3 maj 2012

Öl hos Johan

AleSmith Anvil ESB

Bryggeri: AleSmith Brewing Company
Typ: Premium Bitter/ESB
Land: USA
Volymprocent: 5,5%
Format: Flaska 750ml
Intogs: 1/4 i Sundbyberg

Det var dags för hemmapremiär i allsvenskan den 1:a april. Eftersom vädret var riktigt dåligt så blev det några öl hemma hos Johan istället för i parken där vi brukar ha picknick. Började med en ESB från Alesmith som jag köpte med mig från SF. Aromen var brödigt maltig med en aning grapefrukt. Smaken var mjuk och rund, lite knäckig, grapefrukt och en bra fin beska på slutet. En bra ESB som var lätt att dricka. 6/10


S:t Eriks Påsk Ale 2012


Bryggeri: Three Towns Independent Brewers Brewed at Sigtuna Brygghus
Typ: English Strong Ale
Land: Sverige
Volymprocent: 5,9%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 1/4 i Sundbyberg

Nästa öl fick bli en påsk öl från S:t Eriks. Noterade när jag hällde upp den att den saknade skum. Hällde hårt på slutet men inget skum skapades. Lite mörk frukt i aromen tillsammans med kola, kokta grönsaker och söt malt.

Njae. Ganska spretig öl som var syrlig och söt med grönsaker och lite mörk frukt. Dessutom saknade den kolsyra och blev då väldigt platt. Inte en bra öl. 4/10


Efter de två ölen så blev det hemgjord öl från Johan och en helt underbar Pliny the Elder. Har för mig att en Sculpin slank ned också. Drakonic har jag provat förut och det är en riktigt bra Imperial Stout. Härligt bränd med kaffe, choklad och karamell. Matchen var en typisk premiär. Väldigt chansfattig och trist. Oavgjort blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar