tisdag 1 januari 2013

BrewDog Abstrakt AB:11


Bryggeri: BrewDog
Typ: Barley Wine
Land: Skottland
Volymprocent: 12,8%
Format: Flaska 375ml
Intogs: 31/12 i Kungsängen

Nummer 11 i abstrakt serien är en imperial black barley wine enligt bryggeriet. Brygd med ingefära, svarta hallon och chipotle. En svart öl med ett gräddigt skum. Ingefäran kommer fram väldigt tydligt i aromen. Känns lite juligt. Svårt att känna så mycket annat än den framträdande ingefäran. Aning apelsin och bär hittar jag efter lite ansträngning.

Smaken då? Sött som de flesta i den här serien. Och för sött som de flesta i den här serien. Tydlig smak av ingefära. Inte min favorit krydda i öl. Kan vara gott om den används rätt. I denna öl är den alltför framträdande tycker jag. Sockersöt öl med sirap och en aning hetta från chipotlen. Lite mer rök från chipotlen hade jag önskat. Gillade inte den här alls. För söt och för mycket ingefära för mig. 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar