söndag 2 november 2014

Pubrunda med Richard del II

Nu taxi till Bellmansgatan där det var nedsläckt och massa levande ljus utplacerade istället. Jag valde att ta 3 smakprover för 99kr.



Struise Black Albert 10%
Lysande öl. Så mjuk och len och fyllig. Söt choklad och bra rostad. 9/10

Ridgeway Imperial Russion Stout 10%
Denna var från 2011. Lagrade russinstoner, vinöst och choklad. 7,5/10

Skebo Herrgårdsporter 5%
Lite tunn men ok porter. Rostad malt, karamell och choklad. 5,5/10


Omnipollo / Buxton Yellow Belly Peanut Butter Biscuit Stout 11%
Nu fastnade vi för den lustiga flaskan från Omnipollo/Buxton Yellow Belly. Jag hade tidigare provat ett litet smakprov av den på SBWF. Nu delade vi på en flaska och den var helt underbar. Aromen är sjukt häftig med jordnötssmör. Smaken är mjuk och fyllig och söt med choklad, jordnötssmör, rostad malt och stor besk bränd avslutning. 9/10

Detta fick räcka här och nu begav vi oss till Oliver Twist för att avsluta med någon öl.



Birrificio del Ducato Violent Femme 4,2%
Härlig saison. Frisk och lättdrucken med örter och citrus. 7,5/10


Nausta Randy the Beer 6,5%
Ganska trist IPA tyckte jag. Kände smörkola och det vill jag inte ha i min IPA. 4/10

Uncommon Brewers Golden State of the Oak 7,2%
Riktigt god öl. Syrlig med vitt vin och druvor. Citrus och lite funk. 8,5/10


Saugatuck Neapolitan Milk Stout 6%
Väldigt udda öl med jordgubbar och vaniljtoner tillsammans med choklad och grädde. Känns lite kemiskt och funkar sådär. 5,5/10

Nu var det dags för sista beställningen och vi valde en dyr rackare. 400kr.


North Coast Old Rasputin Anniversary Bourbon Barrel Aged Stout XI
Grymt bra öl. Härliga bourbontoner. Kaffe, choklad, vanilj och mörka torkade frukter. Grädde och rostad malt. Gav den 10/10 när jag provade den för 5 år sedan och den kom kanske inte upp till det nu eller så är jag bara snålare nu med mina fullpoängare. 9,5/10

T-bana och pendeltåget hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar