onsdag 6 april 2016

Glastest för Stout

Jag har som en del andra bloggare fått en förfrågan från sejdelshoppen om jag ville skriva lite om deras glas. Javisst tänkte jag. Hittade fyra stycken fina glas som såg intressanta ut och bad dem skicka dem till mig.

De glas jag valde var dessa:

Stoutglaset

Craft Master One

IPA-glas

Barrel Aged glas


Nu funderade jag bara på hur jag skulle lägga upp en provning av glasen. Skulle jag testa dem var för sig med den ölen som glaset skulle lämpa sig bäst för? Nej, jag valde att testa samma stout i alla fyra glasen och se om det var nån skillnad. Skulle Spiegelasus stoutglas vinna mot de andra glasen? Left Hand och Rogue har tillsammans med Spiegelau tagit fram detta glas som ska vara optimalt för just stout.



Från vänster till höger. Stoutglas, Craftglas, IPAglas och Barrel Aged.

Rent visuellt så var det mest skum i IPAglaset. Men tycker det ser klart godast ut från Barrel Aged glaset utan att jag riktigt kan förklara varför.

Aromen: Små skillnader men IPAglaset hade lite sämre. Barrel Aged en bra arom och de två andra var rätt lika.

Smaken: I stort sett ingen smakskillnad. Möjligtvis att den känns lite tunnare från IPAglaset. Kan vara för att den skummade mer.

Slutsatsen är att smakmässigt var det ingen större skillnad men jag tycker att det var rätt stor skillnad i upplevelsen. Barrel Aged glaset vann stort. Riktigt skönt glas att hålla i och dricka ur. Bevarade aromen bra och ölet såg riktigt gott ut i det snygga glaset och lagom tunna glaset.

På andra plats kom stoutglaset som också är skönt att dricka ur men jag har inte riktigt vant mig vid formen och den tjocka foten. Likadant med IPA som kom på tredje plats. Craft glaset var helt ok. En liten sak med att man är ovan vid att det är öl i foten är att när man tror att det bara är en liten skvätt kvar och ska hälla i sig det så går det ju inte. Det är alldeles för mycket kvar i glaset mot vad man tror. Det var intressant att testa olika glas mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar