tisdag 17 januari 2017

Öl i Bryssel del IV



Ny dag och tyvärr den sista i denna vackra stad med härliga uteserveringar och härlig öl. Efter en frukost och utcheckning begav jag mig tillbaka till Le Lombard som besöktes för två dagar sedan.
Soligt och skönt på uteserrveringen.Det firades med en öl eller två.



La Corne du Bois des Pendus Blonde 5,9%
God och läskande med jäst, tuggummi och fruktig malt. 6,5/10


Chouffe Soleil 6%
Bra saison med lite gräs och aningen söt frukt. Lättdrucket. 7/10


Surfine Saison 6,5%
Resans värsta. Inte gott alls. Fulöls smak om man kan säga så. Rejält skummig dessutom. Söt med grönsaker. 3,5/10


Begav mig istället till närbelägna Moeder Lambic igen för en sista härlig Cantillon Kriek. Bara att passa på medans man kunde.

Sen blev det dags att börja tänka på hemfärden tyvärr. Tog en lunch på vägen tillbaka till hotellet. Pizzan var god och Trappisten till det ännu godare. Däremot gillade jag inte den belgiska witbieren jag beställde. Och gillade inte att de hade i apelsinskiva i ölet utan att fråga.



Brugs Tarwebier 5%
Söt, lätt och kryddig med massa konstgjord apesin. 3,5/10

Nu var det dags att gå till hotellet och hämta väskorna och ta tåget till flygplatsen. Resan dit gick bra. Incheckningen tog lite tid. Skulle köpa till en väska och det var en del kö där. Men jag hade gott om tid. Väl inne så hann jag med två sista öl också.


Leffe Royale (Whitbread Golding) 7,5%
Lättdruck och inget speciellt med denna. Söt med jäst. 5,5/10


Vander Ghinste Omer Traditional 8%
Gräs, hö och jäst. Rätt menlös 5/10

Då var det slut. Kommer definitivt åka tillbaka till Bryssel. Gillade staden väldigt mycket. Härligt att gå runt i och bara vara. Goda öl och massor med god mat. Mycket kvar att utforska för mig naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar