söndag 2 april 2017

Öl i San Diego del III

Vaknade rätt tididgt igen men eftersom vi somnade väldigt tidigt så hade man fått en del sömn ändå. Kändes nödvändigt. Nu var det dags att byta hotell. Vi skulle ta oss upp till San Marcos för vidare äventyr. Först en rumsöl.

El Segundo Ha! Ha! IPA 7,5% 7,5/10

En stor Uber beställdes och resan upp tog cirka 40 minuter och gick på 70$

Vi kom fram cirka 9.30 tiden och incheckning var 15. Så vi tänkte bara slänga in väskorna men när jag frågade på chans om rummet var klart så fick vi rummet. Grymt skönt. Nu kunde vi bli av med väskorna och gå och ta en frukost på mex stället precis vid hotellet. En breakfast burritos blev det igen för mig. Inte lika god som gårdagens men ändå väldigt bra och mättande.

Kl 11 skull puben Churchill öppna. Så efter frukost begav vi oss dit. En lagom promenad i det härliga kaliforniska vädret. Cirka 15 minuter tog det. Vi hängde på låset och va först att ta ett bord utomhus. Nu hade solen verkligen börjat bli varm. Cirka 25 härliga grader blev det denna dag. IPA flights utomhus i solen och vi mådde verkligen bra nu.

Överraskningen och höjdpunkten här var faktiskt ölen från Artifex. Härliga NE IPA. Rena juicen. Ginger Bigfoot va den stora besvikelsen. Ingefära är inte min grej i öl.

Abnormal 5pm Session 5,2% 8/10
Abnormal Calamansi Saison 6,2% 8/10
Sierra Nevada Trip in the Woods: Ginger Bigfoot 11,4% 6,5/10
Mother Earth Honcho Hefe 5,5% 6/10

Nu var det dags för ett bryggeribesök. Hade luskat reda på att det skulle finnas ett surölsbryggeri ganska nära. Nämligen Toolbox. Vi tog en Uber dit. Cirka 12 minuter tog det. Väl framme så var det väldigt lugnt och stilla strax efter lunchtid en söndag. Vi satte oss vid baren och betade av några goda surisar. Härligt avbrott mitt i all humle frossa vi ägnat oss åt i ett par dagar. Toolbox kommer att komma till årets Mikkeller Beer Celebration.

Bästa ölen vi provade var den med plommon. Härlig syra med bra plommonsmak. Häftig färg också.Överlag rätt bra öl.

Toolbox House Blend with Cherry 7% 8/10
Toolbox House Blend with Passionfruit 7% 9/10
Toolbox House Blend with Plums 7% 9/10
Toolbox Sangria 4,5% 8/10
Toolbox Mackinaw 6% 7,5/10
Toolbox Poinsettia 2016 6,5% 6,5/10
Toolbox Cucumberliner 4,3% 7/10
Toolbox Autumn Bliss 7% 8,5/10

Efter lite surisar var det dags för en ny Uber och ett nytt bryggeri. Cirka en kvart längre bort låg nämligen Port Brewing/Lost Abbey. Såklart man måste dit och ta sig ett par öl. Det va ett ganska stort ställe. Typiskt hangar liknande som flera andra vi besökte. Och i ett industriområde såklart. Därför blev det en hel del Uber. Fanns helt enkelt inget annat sätt att ta sig till de flesta bryggerierna. Här var det en hel del liv och rörelse. Cirka 50 svettiga cyklister i cykelkläder verkade fira att de precis hade cyklat nåt lopp eller liknande. Även fast det va en stor hangar och rätt öppet så stank verkligen stället av cykelbralla, gympahall och svett. Ojoj. Nåja, vi ställde oss nära öppningen och kunde till sist njuta ändå av ölen.

Lost Abbey Merry Taj IPA 8% 8/10
Hop Freshener Series: Tropical & Juicy 8,5% 8/10
Port Brewing Surf Report Red 5,3% 6/10
Lost Abbey Santo Ron Diego 13% 8/10
Port Brewing Pilz (Pilsner) 5,5% 5,5/10

Nu hade vi hunnit bli rejält hungriga och det var dags för middag. En ny Uber tog oss till lite mer civilasation och närmare vårt hotell. Cirka 7 minuter tog resan. Maten blev en repris på det första vi åt när vi landade på fredagen. Nämligen en burgare på Slaters 50/50. Även denna Slaters hade många öl på fat. Runt 80 har haf för mig. Vi tyckte maten och stället var bättre på denna Slaters.

Kern River Just Outstanding IPA 6,8% 7/10
Latitude 33 Blood Orange IPA 7,2% 8/10
Lagunitas 12th of Never 5,5% 7,5/10

Efter maten hamnade vi i en lite paltkoma och var verkligen trötta nu. Men inte kunde man ju gå och lägga sig vid 20 tiden igen. Då skulle man ju aldrig komma in rätt i tidsomställningen. Så det var bara att gå till närmsta pub och beställa in en öl. Klart bästa vi drack där var den goda härliga dubbel IPA från Rip Current.

Kern River 8th Anniversary Double White IPA (Shuttle Bunny) 8,3% 8/10
Rip Current In The Curl IIPA 10,3% 8,5/10
North Park Scolari’s 8,6% 7,5/10

Nu var vi tvunga att röra på oss lite så man inte somnade. Fanns en bryggeripub rätt nära som besöktes. Det var lugnt och skönt där inne och man piggade på sig lite grann faktiskt. Tänk vilket hårt liv man har. Ölen var välinget speciellt men slank ned.

San Marcos Two Timing IPA 8% 5/10
San Marcos Latte Porter 6,5/10

Bryggeripuben stängde rätt tidigt så vi fick byta ställe igen. Nu blev det ett återbesök på Churchill. Där var det ganska livat vid baren. Bartendern som servade oss tidigare va kvar men på andra sidan baren. Likadant med hon som serverade oss på Toolbox. Vi satte oss dock och tog det lite lugnt med ett par goda öl. Godast här va Artifex So Long igen. Vi va bara tvungna dricka den igen. Fantastisk.

Great Divide Velvet Yeti Nitro Stout 5% 6/10
Ballast Point Victory at Sea - Coconut 10% 6,5/10

Nu hade klockan hunnit bli så pass mycket att det var legitimt att gå och lägga sig. Rumsöl blev det.