måndag 27 december 2010

Rogue Captain Sigs Deadliest Ale (Northwestern Ale)


Bryggeri: Rogue Ales
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: USA
Volymprocent: 6,5%
Format: Flaska 650ml
Pris: 93,80NOK
Intogs: 23/12 i kungsängen

En ljusbrunröd öl med ett stort kompakt gräddigt skum. Aromen är söt karamell, gräs, apelsin, blommig humle och en aning kåda. Ganska söt arom för att vara en IPA. Smaken var också den åt det söta hållet men med ett rejält humlebett på slutet. Den smakade söt karamell malt, söt apelsin, gräsig humle, té, persikor och som sagt väldigt torr och besk på slutet. Den innehåller 80 IBU och det känns i eftersmaken.

Väldigt svårbedömd öl då den inte håller sig inom de vanliga ramarna. På något sätt borde jag gilla den mer än vad jag gör. Den är ganska välbalanserad mellan söt malt och besk humle men det är ändå något som stör mig. Kan inte riktigt komma på vad men kanske är det humleprofilen som inte faller mig i smaken. När jag tänker efter lite så är det nog den lite te aktiga humlen och att den är som en tunn DIPA som gör att den inte är mer än bra. Den får det mediokra betyget 6,5/10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar