måndag 1 oktober 2012

SBWF 2012 del II

Brewery International hade med sig en del trevligt iår. De absolut bästa var två öl från det tyska bryggeriet  Gänstaller- Bräu

Gänstaller-Bräu F.X.G Dark Smoked Märzen 5,6%
En härligt rökig öl med söt karamell. Underbart len och mjuk kropp. Perfekt balanserad. En av de bästa rököl jag provat. 8,5/10

Gänstaller-Bräu Green Gold IPA (104 Germany Meets USA) 8%
Aromen var otroligt bra. Färsk tropisk juice. Smaken också otroligt bra. Massor med härlig frukt. Ananas, mango, grapefrukt och blodapelsin. Känner inte av alkoholen alls i smaken. Lång härlig eftersmak med en lite beska. Lysande bra öl. 9/10

Nu var det dags att bege sig längst in i hallen och besöka Brekeriet. De tre bröderna skulle nämligen ha med sig hela fem egna öl. Jag provade alla fem och blev glatt överraskad hur bra de var. Alla fem var dessutom jästa med brettjäst.

Brekeriet Saison 6,5%
En härlig saison med jäst, jord, frukt och kryddor. Ganska torr. 7,5/10

Brekeriet Roken 7%
En öl brygd med 95% rökt whiskymalt. Det känns verkligen i aromen som innehåller mycket rökig whisky och tjära. En aning brett finns där också och gör det hela mycket intressant. Smaken var inte riktigt lika intressant. Massor av rökig whiskymalt och en aning hö samt jord. Kändes trots allt lite tunn i smaken. 6,5/10

Brekeriet Brillant 5,6%
I denna saison känner man tydligare av bretten. Härligt syrlig saison med jäst och fruktig humle. Höig och ganska torr. Håller den som lite bättre än den andra saisonen. 7,5/10

Pickener/Brekeriet Farmhouse Ale 5,4%
Inte riktigt min favoritstil men den här var ändå ok. Lite parfymig med blommor, hö och kryddor. 5,5/10

Brekeriet Cassis 5,5%
Min favorit av alla fem och ett av det bästa ölet jag provade på hela mässan. Otroligt välbalanserad och perfekt syrlig öl med svartavinbär. En del funk, hö och hästfilt samt ek. 9/10

Mohawk Small Batch Merlot Sloe Oud Bruin 2010 7%
Den lät spännande och va spännande men föll mig inte i smaken ändå riktigt. Syrlig och med tydlig bärighet samt bröd, dadlar och hö. Lite för spretig för min del. 5/10

Slottskällans Eight 8%
Den stora trenden bland svenska bryggerier just nu är Black IPA. Inte så konstigt kanske eftersom systembolaget begärde in en sådan på en lansering. Lanseringen vanns av denna öl men den blev senare diskad pga lite för hög alkoholhalt. Istället blev det Sigtunas Prince of Darkness som fick chansen. Hur var denna då. Jo, helt ok tyckte jag. Massor med humle i doften samt rostad malt. Smaken kanske dominerades lite för mycket av rostad malt. Den citrus aktiga humlen fick kämpa för mycket i bakgrunden. 7,5/10

Einstök Icelandic Toasted Porter 6%
Provade några stycken från detta bryggeri vid mitt besök i Reykjavik tidigare i somras. Ganska trevlig men lite lätt porter. Mjuk och lite för söt. 5,5/10

St. Austell Smugglers Vintage Ale 6%
En old ale som var lite för syrlig. Bröd, trä, karamell och torkad frukt. 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar