torsdag 11 oktober 2012

SBWF del V


Wisby Salmbic 8%
En veteöl med Gotländska salmbär. God lite småsyrlig med vete och en aning touch av bär. Ganska bra öl. 6/10

Wisby Mörk - Det Sjunde Gomseglet 5,4%
Tyvärr var detta inte ett bra öl. För tunn och med lite för mycket metallsmak. Inte direkt dålig heller. Aning
choklad och fudge. 4,5/10

Evil Twin Hop Flood 7%
Maltig öl med en del choklad, frukt, nötter och karamell. Helt ok öl. 6/10

Detta var den sista ölen på min första dag. Hann med en hel del på de cirka 12 timmarna som jag var där. Nu kommer några ord om mitt nästa besök som inte dröjde länge alls utan jag var där redan 12.00 på fredagen. Började direkt med att gå till OT. Uinta skulle provas.

Uinta Hop Notch IPA 7,3%
Buteljerad 8/8 så ganska färsk. Härligt fruktig IPA med passionsfrukt, mandarin, mango och karameller. Inte en stor beska utan ganska balanserad. Aning vanilj känns också. Riktigt fin IPA. 8/10

Uinta Dubhe Imperial Black IPA 9,2%
Buteljerad 12/7. Härlig arom med rostad malt och citrus. Smaken var riktigt bra. Stor beska med välrostad malt, choklad, lakrits och så en rejäl dos humle med tall och citrus som bryter igenom. En av de bästa Black IPA jag har provat. 8,5/10

Ægir Rallar Amber Ale 4,7%
En amber ale humlad med amerikansk humle enligt bryggaren. Lyckades inte ta reda på vilken. Kände inte så mycket av humlen. Lite karamell, knäck, chokklad och aning citrus. Ok, men inte mer. 6/10

Nu var det dags för en vända till Brill där det finns massor och massor av öl att prova. Bara att sätta igång.

Nøgne Ø Citrus Hystrix IPA 7,5%
Udda IPA brygd med råg, havre, limeblad och mandarinjuice. Tycket den var lite för udda. Mycket lime och frukt i smaken. 6,5/10

To Øl Snowball Saison 8%
Riktigt bra frisk, fruktig, krispig och torr saison med en aning vitpeppar, mandarin, jord, syrlighet och apelsin. 7,5/10

Nu hade jag spanat in tre varianter av Emelisse Imperial Stout som jag ville prova. Den vanliga har jag provat förut och tyckt varit väldigt bra. Nu fanns det en singelhumlad variant med Sorachi och två whiskyfatlagrade.

Emelisse White Label Imperial Russian Stout Sorachi Ace Single Hop 11%
Mjuk härlig munkänsla. Känner tydligt av dill från sorachihumlen men jag tycker den passar utmärkt mot de rostade mörka stoutsmakerna. Kaffe och frukt i bra balans med en bra torr beska. Väldigt bra öl. 8,5/10

Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Ardbeg BA ) 11%
Massor av rökig whisky i aromen. Den tar över helt tycker jag. Likadant i smaken. Tycker att det blir lite för
mycket och då är ändå Ardbeg min absoluta favoritwhisky. Tycker att kroppen känns lite tunnare än Sorachivarianten. Förutom röken finns det kaffe, tjära, lakrits, trä och lite sötma. 7,5/10

Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Caol Ila BA) 11%
Mjuk och tjock öl med en tydlig rökig whisky smak men inte alls för mycket. Kaffe och choklad samt rök, tjära och lakrits gör detta öl riktigt gott. 8/10

Evil Twin Femme Fatale Brett 6%
Härligt syrlig öl med lite brett, trä, tuggummi, citrus, tropisk frukt samt en aning kryddor. Riktigt gott. 8/10


Nu blev det en vända till Galatea och där hittade jag Gyllenbock som stod och provade öl. Vi slog följe för resten av den ganska korta mässdagen.
S:t Eriks Black IPA 8,5%
Ännu en svensk svart IPA skulle nu provas. En hel del fruktighet och beska fanns det i denna öl som matchade de rostade mörka malterna väl. Nog den bästa svenska svarta IPAn men ändå har den en bra bit kvar till de bättre amerikanska varianterna. 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar