söndag 30 december 2012

Stillwater Barrel Aged Series - Folklore (Bourbon)


Bryggeri: Stillwater Artisanal Brewed at DOG Brewing Co.
Typ: Foreign Stout
Land: USA
Volymprocent: 8,4%
Format: Flaska 750ml
Intogs: 30/12 i Kungsängen

Idag kände jag att det var dags att prova min andra flaska från Stillwaters Folklore serie. Jag har tidigare provat Red Wine varianten och så har jag provat den vanliga. Där den vanliga var lite bättre än rödvins lagrade varianten. Nu ska vi se hur den boubon lagrade som har legat 10 månader på Jack Daniels fat är.

En vädligt snygg öl som är alldeles svart med ett härligt gräddigt moccafärgat skum. Aromen är stor från fatlagringen och full med söt bourbon och vanilj. Mjölkchoklad, ek och mörk frukt.

Stor påverkan från fatet även i smaken. Gillar man bourbon lagrat så är det här väldigt gott. Men jag tycker nog nästan att det tar över lite för mycket. Känns inte spritigt men mycket bourbon är det tillsammans med vanilj, fikon, rostad malt, jordigt och torr med ek. Visst är det gott men som sagt lite för het och saknar de mer brända smakerna från den vanliga ej fatlagrade varianten. 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar