tisdag 1 oktober 2013

SBWF 2013 del I

Då var det dags igen för årets SBWF. Åkte till Nacka Strand och kom dit till 11 för pressbrunchen. Först var det en genomgång för pressen med lite presentation av mässa och ölskolotna samt några nyheter från några utvalda leverantörer. Efter det var det en brunch bestående av lite grönsaker samt korv,äggröra och bacon. Väldigt gott och mättande. Nu var det dags att börja prova igenom en hel del olika öl. Skriver lite kort om dem.

Nääs Mörk Lager 5,8%

En mörk lager från ett alldeles nytt bryggeri. Söt, fyllig smak med choklad, läder och källare. Rätt bra öl. 6/10

Ängö Ekfatslagrad Kalla Tiders Ängöl 6%

Eklagringen består i att de lagt en ekkub i varje 75cl flaska. Tyckte inte jag kände så mycket från ekkuben. Lätt kryddigt öl med nötter och karamell. 6/10

Nu begav jag mig bort från Cuisinen till Brill och provade igenom lite från Siren bland annat.



Siren Undercurrent 4,5%

En APA. Fruktig och sträv beska. Grape, lite citrus, lime och en aning smör. 6/10

Siren Liquid Mistress 5,8%

En red IPA. Lätt kryddig, karamell och lakrits. Nja, imponerade inte på mig. 5,5/10

Siren/Cigar City/Grassroots Neither 8,3%

Ganska söt med frukt, honung och lite smör. Rejält humlig beska och en god öl men inte i närheten av varianten som är bryggd hos Fanö. 7,5/10

Beer Here Wicked Wheat 4,7%

Väldigt skummig. Lite problem med kranen tydligen. En humlig veteöl med mjuka vetetoner och lite gräddig i smaken. 6/10

Beer Here Angry Hops

Väldigt besk humlig öl. Lite kärv med té och grapefrukt skal. 7/10

3 Fonteinen Intense Red Oude Kriek 5%

En riktig höjdare. Så god öl. Syrlig med trä och massa körsbärskärnor. 9/10

To Øl / Ølrepubliken Total Hubris 4,5%

En väldigt humlig pilsner. Lite tunn men stor beska. 6/10

Brewers Association/Oliver Twist



Här fanns det massa gott. De tre ölen från Firestone bara måste man prova om man inte redan gjort det. Själv har jag provat dem ett flertal gånger så jag satsade på andra öl. Tyvärr så hade den jag sett mest fram emot inte kommit med till mässan. Stone Enjoy By.

SKA Vernal Minthe Stout 5,8%

Udda öl med massa mint. Smakar lite som tandkräm och en aning choklad och tuggummi. Gillade den inte. 4/10

Rogue Voodoo Doughnut Chocolate Peanut Butter and Banana Ale 5,3%

Med tanke på hur illa den andra Voodoo ölen smakade så förstår jag inte hur jag tänkte när jag gav den här en chans. Usch och fy vilken smak. Så söt och sliskig med söt banansmet, vanilj, jordnötsmör och toffee. 3/10

Lakefront 25th Anniversary Series #02 - Belgian Style Apricot Wheat Ale 6%

Frisk och härlig öl med aprikoser, syra, brödig malt, lite kryddor och lite jäst. 8,5/10

Lakefront Bridge Burner Strong Ale 8,5%


En American Strong Ale med karamell, söt toffee, torkad frukt och aningen torr. 6,5/10

Lakefront Rendezvous Ale 7,2%


En Bière De Garde med blommor, örter, jäst och lite citrus. Frisk och helt ok. 6/10

Elevation First Cast IPA 6,5%

Karameller, ganska söt öl , té, apelsin och rätt snäll besk eftersmak. 6,5/10

Widmer Brothers Marionberry Hibiscus Gose 5,5%

En Gose från Widmer. Blommor, lite nypon, vete och söt frukt. Kände inte av något salt som ska finnas i en Gose. 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar