fredag 3 april 2015

Central Waters / Local Option Bourbon Barrel La Petite Mort


Bryggeri: Central Waters Brewing Co.
Typ: Belgian Strong Ale
Land: USA
Volymprocent: 9%
Format: Flaska 650ml
Intogs: 6/3 i kungsängen

Hmm. En belgisk inspirerad vetebock? Lagrad på bourbon fat. Heaven Hills fat. Mörk mörk öl med ett litet snabbt försvinnande skum. Aromen är söt med massa bourbon, vanilj och mörk frukt. Smaken är sötma med mycket bourbon. Hade aldrig gissat att det här är en vetebock med belgisk jäst till en början. Mer som en barley wine med mörk frukt och ja, just det BOURBON!! Det som skvallrar om att det inte är en barley wine är den relativt tunna kroppen och för mycket kolsyra. Om jag verkligen känner efter så kan jag känna en del bockiga toner. Karamell, kola och sirapslimpa. Ju mer jag vänjer mig med bourbon lagringen så kommer bock smakerna fram. Efter ett glas förstår jag inte hur jag kunde missa att det rör sig om en bock som är bourbon lagrad. Nja. Helt lyckat är det inte tycker jag. Men visst är det en ganska god öl. 6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar