torsdag 26 februari 2009

Westmalle Tripel


Bryggeri: Brouwerij der Trappisten van Westmalle
Typ: Abbey Tripel
Land: Belgien
Volymprocent: 9,5%
Format: Flaska 330ml
Pris: 26,60
Intogs: 26/2 20.00 i Kungsängen

Belgarna igår gav mersmak. Dags att prova en till som jag hade hemma i kylskåpet. Häller upp en ganska grumlig ljusguld vätska med kraftigt skum. Det skummar så mycket att man inte kan hälla upp hela på en gång. För litet glas. Jästdoft med friska toner och frukt. Oj, undslipper mig när jag tar den första klunken. Den är kraftig, maltig och jästig. Gott men ovanlig smak för mig som är nybörjare på belgare. Smakar också en del syrlig grapefrukt och en hint av vete. Värmande alkohol på slutet och ganska torr. Gott men innan jag har vant mig får den inte mer än ganska höga 7,5/10. Har en känsla av att belgarna kommer att få höga betyg i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar