måndag 7 december 2009

Stone 13th Anniversary Ale


Bryggeri: Stone Brewing Co.
Typ: American Strong Ale
Land: USA
Volymprocent: 9,5%
Format: Flaska 650ml
Pris: 99kr
Intogs: 4/12 20.00 i Kungsängen

Nu var det dags för en stor flaska öl från ett av mina favoritbryggerier. Detta blir mitt tionde öl från Stone. Vätskan var oväntat mörkröd och hade ett kraftigt beigefärgat skum. Aromen var riktigt inbjudande med gräsig humle, kåda, talbarr, frukt och lite peppar.

Smaken innehöll förståss en massa humle, gräs, kåda och toffee. Efter den första humleattacken har lagt sig så kommer maltsötman och en dle rostad malt. Sedan kommer det besk grapefrukt. Eftersmaken är mycket bitter men också lite lakrits och soja. En helt underbar öl. 9,5/10

3 kommentarer:

  1. Det är inget glas jag hade valt att dricka sån öl ur, men kan inte låta bli att tycka det är snyggt.

    Ser med spänning fram emot att testa 13th, den verkar gillas av många med samma smak som jag.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Den var otroligt god, mycket bättre än Vertical Epicen. Man borde köpa fler flaskor.

    SvaraRadera
  3. Undrar om inte jag skall ta och dricka min på fredag eller lördag. Den tycks få stabila betyg av de flesta.

    SvaraRadera