lördag 2 mars 2013

Vinordic mässan

Besökte Vinordic mässan för första gången förra året. Om dryga två månader är den igen. 6-9 maj. Självklart var det mest fokus på vin och sprit men det fanns även en del öl där. Brewery International, Brill och Great Brands bland annat va där med ett trevligt sortiment.


Startade lite lugnt hos Brewery International med en folköl från Italien. Menabrea 3,5 Top Restaurant var en väldigt ljus lättdrucken öl med korn, hö och en aning gräs. Inte så mycker mer att säga om den. 4/10


Fortsatte sedan med Menabrea 7,5 Top Restaurant som va en dubbel bock. Söt, knäckig, maltig och lite nötig i smaken. Sådär öl. 4,5/10.


Sedan bar det av till Brill där Marc, Anton och Jonas stod med en hel del gött. Började med deras Kärlek som var en riktigt god APA. Massa frukt som persika, mango, grape och citrus. Väldigt stor beska som varade länge. Ovanligt smakrik coh besk APA. Gott. 8/10


Efter det blev det två öl från Sixpoint. Bengali Tiger en IPA på 6,4% torrhumlad med East Kent Golding. Aromen var jordig med lite kryddig humle och frukt. Väldigt besk öl med malt, karamell, bröd, citrus och tallkåda. Extrem beska. Lite för mycket och blir lite obalanserat för mig. Men vist är det en bra öl ändå. 7,5/10


Sedan blev det ett smakprov av Sweet Action som är en cream Ale på 5,2%. Bra humlig arom med citrus och kottar. Smaken var lite söt med karamell, grädde, jord och aning beska i eftersmaken. Lättdrucken och god öl. 6/10

Nu lämnade jag Brill och hittade ett annat bås som hade några öl från Thomas Creek. De hade jag redan provat tidigare men de hade även två öl från ett bryggeri jag aldrig hört talas om. Bryggeriet var Flying Monkey från Kanada. Började med en amber ale som hette Hoptical Illusion Almost Pale Ale. Det var en väldigt snäll öl med lite frukt, karamell och mild beska. Ok öl. 5/10


Nästa öl hette Neither world Cascadian Dark Ale och den tycket jag lutade mer åt porter hållet än en Black IPA. Visst fanns det lite tall och humle men mest var det rostad malt och choklad samt lite kaffe. Sådär öl tyckte jag. 5,5/10.

Nu blev det ett besök på matdelen som hette Gastro Nord. Där fanns det hur mycket godsaker som helst. Kött, ostar, bakverk, glass och ja allt fanns. Det var bara gå runt och stoppa i sig.


Tillbaka på Vinordic igen så avslutade jag med en Theakstone Old Peculier på Brewery. Jord, rostad, nötter, knäck och malt. Trevlig brittisk old ale. 5,5/10

Glatt överraskad av mässan. Välbesökt men ändå väldigt luftigt och trevliga utställare överallt. Efter mässan begav jag mig till Akkurat där Brooklyn Brewery skulle ha en tap takeover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar