söndag 14 december 2014

Öl i Orlando del I

Efter en lång flygresa och två mellanlandningar så var jag framme i Orlando. Satte mig på en buss till mitt hotell som låg på International Drive. Bussresan tog 1,5 timmar. Lagom kul. Slängde in väskorna och gav mig ut på en promenad på International Drive. Tog spårvagn ner en bra bit och besökte The Pub för en öl.




Har ingen anteckning om vad jag drack så antagligen något gott jag druckit förut. Efter den så bestämde jag mig för att promenera hela vägen tillbaka till hotellet. En redig promenad skulle det visa sig. Och väldigt varmt var det också. Mycket varmare än Vegas. Fuktigare och hetare.


På vägen så snubblade jag över ett Yard House. Var ju bara tvungen att gå in. Väldigt mycket folk för en tidig vardag. Och alla verkade ha någon sorts biljett eller kupong. Äsch tänkte jag och knallade rakt in och fick konstiga blickar från personalen i dörren. Hmm. När jag hade beställt en Goose Island Endless IPA och skulle betala förstod jag varför de tittat så konstigt på mig. Det visade sig att det var smygpremiär för Yard House som skulle öppna officiellt någon dag senare. Och bara inbjudna med drink och mat biljetter skulle vara där. Efter ett tags dividerande av personalen om hur de skulle göra så fick jag till sist betala och dricka min öl. Drack upp den och gick sedan.

Goose Island Endless IPA 5%
Lätt humlad och en god öl. Grapefrukt och ganska snäll beska. Härlig session öl. 7,5/10




Helt slut efter en natts flygresa och tre timmars tidsomställning var det sängen som hägrade nu. Skulle också upp i hyfsad tid för att hyra en bil och åka till stranden lite utanför Tampa. Ska vara en av de bästa stränderna i USA.

Hyrde en bil via hotellet och tog mig till Clearwater Beach. Tog mig cirka 2 timmar att köra dit. Vädret var fantastiskt och stranden likaså. Grym dag med sol och bad. Blev en lokal öl till lunchen.





Cold Storage Florida Avenue IPA 5,6%
Lite unken och söt med karameller, hö, tangerin och lime. 4,5/10

Väl tillbaka på rummet så blev det en öl innan sömnen.


New Belgium Lips of Faith - Heavenly Feijoa Tripel 9%
Alldeles grumlig och leraktig i färgen. Överraskande fruktig arom med lite blommor. Annorlunda smak. Häftig. Citrus, syrlig limeskal, vita druvor, blommor, gräs och aning värmande alkohol på slutet. Överraskande syrlig tripel. 7,5/10

När jag vaknade skulle hyrbilen lämnas tillbaka men inte förrens kl11. Så jag skulle precis hinna till Orlandos högst rankade ölaffär som öppnade 10. Knightly Spirits. Lite stressigt men det skulle gå. Tar cirka 20 minuter att köra från affären tillbaka till hyrbilstället. Hängde på låset och de öppnade prick 10. Stormade in och plockade på mig en massa öl. Tillbaka till rummet och dumpa av dem och sedan till hyrbilstället en bit längre ned på International Drive. När det var klart så var det dags för lunch med tillhörande dryck. Åt en gudomlig Philly Cheese Steak på Brickhouse Tavern & Tap.



Swamp Head Wild Night 5,9%
En cream ale som tyvärr var riktigt tråkig. Väldigt låg beska, gräs, lite tunn men ganska ren i smaken. Inget spännande men släckte törsten iallafall.

Orlando Brewing Organic Blonde Ale 4,5%
Nä, usch den här va inte bra. Inte nånting som smakar som en blonde. Unken med bröd och gammalt hö. Smakar som vilken industri lager som helst. 3/10



Gick tvärs över vägen till Yard House som nu hade öppnat på riktigt. Lugnt och skönt där inne den här gången och nu blev det flera öl.


Cigar City Florida Cracker White Ale 5%
Mjuk och lite pepprig. Härlig wit som är krämig och välbalanserad. 6,5/10

Funky Buddha Floridian Hefeweizen 5,6%
Riktigt god. Krämig kropp med tropiska frukter och skumbanan. 7,5/10


Funky Buddha Hop Gun IPA 7,7%
Lysande öl med pepprig humle tillsammans med fruktig humle, söt grapefrukt, tall och kåda. Riktigt bra. 8,5/10


Due South Category 3 IPA 6,1%
Bra IPA. Fruktig med ett bra bett på slutet. Inte söt alls utan mycket beska. 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar