tisdag 23 december 2014

Sigtuna Inspired By IPA


Sigtuna Brygghus har släppt ett 4-pack med olika varianter på IPA. En Session IPA, Red IPA, DIPA och Svart IPA. De vill visa på hur olika IPA kan vara. Tänkte prova mig igenom dessa 4 varianter.
Först och främst måste jag bara berömma den snygga designen. Både på boxen och på de stilrena mycket snygga etiketterna.


Sigtuna Session IPA 4%
En ganska ljus öl med ett medelstort skum. Aromen är pigg med citrus, barr och aning parfymig humle. Smaken är mycket beskare än väntat. Fruktigheten är totalt överkörd av oljig och kottig humle. Gräs och persikor samt grape hittas dock därunder. Kroppen som väntat ganska lätt. Lite för besk för min smak och då faller hela vitsen med att det är en session IPA. Kan inte trycka i mig mängder av denna. 6/10


Sigtuna Red IPA 5,9%
Bärnstensfärgad öl med ett medelstort skum. I aromen hittar jag karamelliga toner. Kola och aning blommor. Smaken är väldigt mycket té aktig. Ganska tunn i övrigt. Det finns en del karameller men de passar inte riktigt in. Denna är också väldigt besk och för oblanserad i smaken. 5/10


Sigtuna Double IPA 8%
Gnaska ljus i färgen. Vitt skum. I aromen är det alldeles för mycket smör för att jag ska njuta av den. Hoppas smaken är bättre. Tar en sipp och tyvärr. Smörkola där med. Tar en sipp till och nu känns det även en del spritighet och söta frukter. Tyvärr inte en vidare bra öl tycker jag. 4/10


Sigtuna Black IPA 6,6%
Mörk mörk brun öl med ett gräddigt skum. Aromen är ljuvlig med nyrostade kaffebönor tillsammans med choklad och citrusfrukter. Aning rök och aska känns också. Smaken är en bra mix av citrusfrukter och choklad/kaffe. Aska finns även här och den bidrar positivt till smakupplevelsen. Lagom kolsyra som tillsammans med citrusfrukterna perfekt lättar upp de hårt rostade smakerna. Riktigt god öl och helt klart stjärnan i 4-packet. 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar