söndag 17 januari 2010

Cantillon Rosé De Gambrinus


Bryggeri: Cantillon
Typ: Lambic - Fruit
Land: Belgien
Volymprocent: 5%
Format: Flaska 375ml
Pris: 98kr
Intogs: 11/1 på Bishops Arms

Min första Cantillon skulle nu provas. Jag är nybörjare på suröl överhuvudtaget. Har tagit ett tag för mig att börja uppskatta dem. Häller upp en ljusbrun öl med rosa inslag. Skummet som bildas är också lite rosa aktigt. Aromen är syrlig, men också frukt och lite söta bär kan kännas. Vinäger, jord och halm hittar jag också.

Smaken är till en början väldigt syrlig men den lägger sig ganska fort. Sedan känner man de syrliga hallonen tillsammans med ek och en lätt sötma. Lite jord och halm hittar jag även i smaken. Den är lätt till kroppen och har en del kolsyra och avslutar torrt. Detta är en väldigt god öl som kändes frisk och fräsch. 8,5/10

3 kommentarer:

  1. Gott att du gillar Cantillon första gången du provar, inte så många som gör det. Bra pris på bishops också i Helsingborg kostar en flaska 155:- :(

    SvaraRadera
  2. Trevlig öl det där.

    Du är inte intresserad av att besöka Akkurat i februari? Hirigalzkar, hans kompis Danne och jag har tänkt oss att dela på några ovanligare Cantillon, runt 300 kostar de för 75cl. Det är inte heller omöjligt att någon av mina kompisar följer med. Datum är ej spikat men det lutar nog åt en vardag skulle jag tro.

    SvaraRadera