onsdag 3 februari 2010

Spendrups Pistonhead Hot Roddin’ Lager


Bryggeri: Spendrups Bryggeri
Typ: Premium Lager
Land: Sverige
Volymprocent: 5%
Format: Flaska 330ml
Pris: 11,90
Intogs: 1/2 i kungsängen

Dags att prova den första vårnyheten. Började med en öl som jag inte hade stora förhoppningar på. En öl humlad med magnum, cascade, saaz och amarillo låter ju bra, men skulle det finnas tillräckligt av dem? Den lite mörka gyllenbruna färgen var faktiskt ganska lovande. Skummet var ganks stort och småbubbligt.

Doften var precis så tråkig som jag hade befarat. Lite blommor, bröd och något unket. Smaken var inte bra den heller blommor, bröd och grönsaker. En väldigt liten beska kunde kännas. Nej den här var tråkig och platt. Var är all härlig amerikansk humle? 2,5/10

6 kommentarer:

  1. Haha, fan vad alla dissar den! :D

    SvaraRadera
  2. För att vara det den är, en lager som ska vara lite speciell, ur Svensson-mått mätt, så ger jag den klart godkänt, en 5a. Visst, det är inte för oss "avancerade" öldrickare något speciellt men för den som tror att Stor Stark är ett kvalitetsmått på öl kanske denna får någon att ta ett steg längre in i ölvärlden.

    SvaraRadera
  3. Väldigt tråkig öl, en riktig besvikelse. Trodde ärligt att de skulle fixa fram något bättre.

    SvaraRadera
  4. Jag hade ändå vissa förhoppningar på den här ölen, tråkigt att ingen verkar gilla den, skall testa min flaska till helgen. (Jag tar det lugnt med ölandet några dagar).

    SvaraRadera
  5. Fajan och Jöns - Trisst att Pistonhead inte föll er i smaken. Jag kan inte låta bli att göra detta inlägg för ni är ju ändå riktiga ölälskare. Att skumkronan ser riktigt risigt ut - håller jag med om. Var glaset riktigt rent när ni hällde upp eller har ni druckit mjölk eller annan dryck ur glaset ngn gång? Om mjölk så är det kört att drick öl ur det för alltid. Ett tips - för att förhöja ölupplevelsen vid en provning av ljus lager rekommenderar jag ett "tulpanformat glas" på fot - gör underverk både doft och smakmässigt. Prova får ni se! Hej och skål - Caroline Ekman informationsdirektör på Spendrups

    SvaraRadera
  6. @Caroline: Nu var det ju inte skumkronan det var fel på utan smaken och aromen var ganska intetsägande. Jag är mycket medveten om att man ska hålla sina glas rena. Brukar dricka de flesta öl i en kupa men denna lager valde jag att dricka från ett glas från Stockholm Beer festival. Tror inte att en tulip skulle rädda denna öl.

    Jag är medveten om att detta är en lager men när man går ut och säger att man har sneglat på de amerikanska microbryggerierna ja då hoppades iallafall jag på att man skulle vågat ta ut svängarna lite mer.

    SvaraRadera