onsdag 15 september 2010

En kväll på Haandverkerstuene

Jag var över till oslo en snabb sväng för att jobba. På kvällen hann jag med ett besök på haandverkerstuene där jag gick igenom sex stycken av deras fatöl. Bartendern var från göteborg och väldigt trevlig. Jag satt inte vid baren men han kom ändå hela tiden och servade mig med öl. Eftersom jag inte satt vid baren orkade jag inte gå dit och ta kort på kranetiketten så ni får nöja er med hur vätskan såg ut i glaset. Glömde ta bild på sista ölen. Kan rekomendera ett besök. Väldigt trevligt ställe med bra öl.

Haandbryggeriet Kreklingøl


Bryggeri: Haandbryggeriet (Norway)
Typ: Fruit Beer
Land: Norge
Volymprocent: 7%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

Den här ölen är brygd med kråkbär som kan plockas i finnmark, norr om polcirkeln. Ölet var grumligt, såg nästan ut som lera med lite röda inslag. Aromen var bärig, lite sur och fruktig. Smaken var frukt, lite sötma, blåbär, jordgubb och andra bär. En aning syrlighet finns också. Känner också av en lätt rökighet på slutet som jag tycker är deras hussmak. En lättdrucken ok öl. 7/10


Ægir Saison


Bryggeri: Ægir Bryggeri
Typ: Saison
Land: Norge
Volymprocent: 6,5%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

Min första öl från detta bryggeri. Den var riktigt grumlig och orange färgad med inget skum. Aromen var lovande med massor av frukt, sötma, kryddor och gräs. Smaken var frukt, kryddor, nektariner, örter, bröd och beska. eftersmaken var torr och kryddig. En riktigt bra och god öl. 8/10


Ægir Wit


Bryggeri: Ægir Bryggeri
Typ: Wheat ale
Land: Norge
Volymprocent: 5,5%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

Efter den fina saisonen så var det bara att beställa in den andra ölen de hade från bryggeriet. Den här gången en wit. En orange färgad öl med inget skum. Aromen var av bröd, citrus, koriander och lite frukt. Smaken var frukt, citrus, nejlika, kummin och apelsinskal. Kroppen var ganska tunn. En helt ok wit med en fin kryddig eftersmak. Gillade deras saison bättre. 6/10


Beer Here Mørke Pumpernickel Porter


Bryggeri: Beer Here Brewed at Nøgne Ø
Typ: Porter
Land: Danmark
Volymprocent: 7,5%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

De hade en öl från Beer Here som jag inte hade provat. VAr ju såklart tvungen att slå till. Beer Here öl brukar jag gilla. Den var svart med ett brunt tjockt skum. I aromen fanns det mycket av söt choklad. Även kaffe, rostad malt och mörk frukt. Smaken var bitter choklad, kaffe, mörkt rågbröd, mjuk rostad malt, lite lakrits och russin. Bitter, torr, kryddig eftersmak. En väldigt bra öl. Så gott. 9,5/10


Kinn Vestkyst


Bryggeri: Kinn Bryggeri
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: Norge
Volymprocent: 7%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

Ännu en öl från ett för mig nytt norskt bryggeri. Denna gång en IPA från Kinn Bryggeri som startade upp vid julen 2009. De jäser allt öl i öppna jästankar. Fick in en öl som var bärnstensfärgad med ett vitt skum. Aromen var ljuvlig med citrusfrukter, karameller, tall och färsk frukt. Smaken kändes färsk den också med nektariner, söt frukt, karamell, kåda, gräs och ett bra humlebett. Bra balans mellan det söta och beska. Ölet var ganska krämigt och mjukt i munnen. En väldigt bra öl. 8,5/10


Mikkeller Beer Geek Bacon

Bryggeri: Mikkeller Brewed at Nøgne Ø
Typ: Smoked
Land: Danmark
Volymprocent: 7,5%
Format: Fat 330ml
Intogs: 24/8 i oslo

Självklart var man ju tvungen att också prova en rökig variant av Beer Geek Breakfast som hette Beer Geek Bacon. Den var svart med ett brunt gräddigt skum. Wow vilken härlig arom den hade. Den luktade verkligen bacon. Även kaffe, rökt kött och torv. Smaken var av beskt kaffe, len choklad, rökt kött, torv och soja. Besk, bitter och torr eftersmak.

En väldigt bra öl men den kanske skulle behöva lagras lite till för att runda av vissa skarpa smaker. Aromen däremot var underbar, ren bacondoft. Häftigt. 9/10

3 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt bra kväll med fin service och goda öl.

    SvaraRadera
  2. Handverkstuene är riktigt bra. Jag var där i somras och provade öl, fick bl.a. prova flera Kinn öl. Tyckte IPA'n var ruskigt bra då, riktigt fräsch och fin.

    SvaraRadera
  3. Ja, man skulle vilja prova fler öl från Kinn. Överlag bra kvalitet på de norska microölen jag provade där. Kul.

    SvaraRadera