fredag 6 december 2013

Nausta x5

Äntligen har jag lyckats prova öl från Nausta Bryggeri från långt uppe i norr. Nausta Bryggeri byggdes 2012. Enligt dem så är de det nordligaste mikrobryggeriet i Sverige. De har fem sorter än så länge tillgängliga via systembolagets beställningssortiment. Jag har nu fått tag på alla fem. Det var inte helt problemfritt. Provat beställa tre av dem men de kom aldrig och lade en ny beställning och då tog det väldigt lång tid. Till slut ringde mitt lokala systembolag upp till bolaget i norr och undrade varför de inte kom. Då kom de till sist. De andra två kom också efter nån vecka. Lite blandade betyg men överlag tycker jag att de gör bra öl och jag kommer att köpa fler öl från dem.


Nausta Blonde Ale

Bryggeri: Nasuta Bryggeri
Typ: Golden Ale/Blonde Ale
Land: Sverige
Volymprocent: 5%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 30/11 på ett tåg

Konstig arom på denna. Deg, kaka och bröd. Lätt kryddig i smaken tillsammans med söt deg, maltig och bittert avslut. Bakjäst i eftersmaken. Nej, funkade inte för mig. 4,5/10

Nausta Brown Ale

Bryggeri: Nasuta Bryggeri
Typ: Brown Ale
Land: Sverige
Volymprocent: 6%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 30/11på ett tåg

Mörkt brun i färgen. Bra arom med mjuk choklad och rostad malt. Smaken är rostad malt, mjukt chokladig och har en fyllig kropp. Bitter mörk choklad i avslutningen. Den här överraskade mig. Brown Ale är inte min favoritstil men den här var riktigt smakrik och fyllig i både kropp och smak. 7,5/10

Nausta Pale Ale

Bryggeri: Nasuta Bryggeri
Typ: American Pale Ale
Land: Sverige
Volymprocent: 5,5%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 1/12 i kungsängen

Även den här lite mörk för stilen. Verkar vara genomgående i deras öl. Litet skum. Karamellig söt arom med jord och deg. Söt och degig smak med citrus, jord och lite övermogen frukt. Njae. 5/10

Nausta India Pale Ale

Bryggeri: Nasuta Bryggeri
Typ: India Pale Ale
Land: Sverige
Volymprocent: 6,5%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 2/12 i kungsängen

Ganska mörk även denna i färgen. Stort skum och en arom av karamell, hö, torkad mörk frukt, citrus och grape. Smaken är ganska karamellig först sen efter ett tag känner man en del citrus och gräsig humle och till sist kommer det en ganska trevlig stor kottig beska. Småtrevlig öl men karamellen i början stör mig lite. 6/10

Nausta Stout

Bryggeri: Nasuta Bryggeri
Typ: Stout
Land: Sverige
Volymprocent: 6,5%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 6/12 i kungsängen

Svart öl med ett snyggt gräddigt moccafärgat skum. Aromen härligt rostad och bränd med lakrits, sälta, choklad, kaffe och nötter. Riktigt god stout. Torr, bränd, lakrits och kaffe. Aning mörk bitter choklad. Inte mycket till sötma i den här. Tycker den är välgjord och riktigt god. 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar