tisdag 19 december 2017

Öl i Atlanta del VI



Så hade det då blivit dags för mässan som jag kommit hit för. The Shelton Brothers Festival. Denna dag hade jag en VIP biljett vilket innebar att jag fick gå in klockan 15. Två timmar före de utan VIP biljett. 17-21 va tiderna för det vanliga passet. På VIP passet serverades också VIP öl som inte fanns på vanliga passet. Nåja, inte alla utställare hade två VIP öl men väldigt många. Stor fördel att ha VIP passet tyckte jag.

Tittar man noga så ser man Hooters och Hard Rock Cafe på samma bild. Två riktiga institutioner.


Hade en del tid att slå ihjäl innan mässan skulle börja. Tog tunnelbanan från Decatur in till centrala Atlanta där mässan skulle hållas. En resa som tog dryga 20 minuter. Det va faktiskt första gången jag besökte downtown nu. Närmaste jag kommit innan va när jag va på bryggpuben Torched Hop. Då skymtade jag lite skyskrapor. Nu va jag helt plötsligt mitt inne i smeten. Jag hade som vanligt hoppat över den väldigt tråkiga frukosten på mitt boende. Så nu skulle jag ha mat.



Siktet va inställt på Max Lager's Wood-Fired Grill & Brewery som låg bara dryga 5 minuters promenad bort. Ett stort ställe och förväntningen var av någon anledning inte så hög. Men det skulle visa sig att det va ett riktigt bra ställe. Gick en trappa upp till själva bryggeri pub delen. Här fanns det cirka 20 av deras egna öl att välja på. Och det va alla möjliga stilar. Inte bara Lager som man kan tro av namnet. Till och med ett par grymma surisar hade de. Burgaren satt grymt bra också. Väldigt stor.
En flight på fyra öl och en stor blev det här. Skulle ju trots allt på 6 timmar öl mässa strax.


Max Malina
Riktigt sur med massa hallon och lite körsbär. Överraskande syrlig och god. 8,5/10


Max Fleur Cerise
En amerikansk kriek. Inte lika bra som Framboise men mycket god. Sylig med lite körsbär. 7,5/10

Max Hopsplosion!!! IPA 8,1%
DIPA. Riktigt bra. Massa citrus, grape och en del söta frukter. Rejält bett på slutet. 8,5/10

Max Bold Words 8,5%
DIPA. Inte lika bra och samma tryck i beskan och frukten. Aning mer karamell. Men gott såklart. 8/10

Max Excommunication - Prichard's Rum Barrel Aged 10%
Såklart blev det den starkaste ölen på ett stort glas. Riktigt bra Sour Red Ale. Syrligt vinös med plommon, mörk frukt, lite rom och trä. 8,5/10


Nu va det dags att röra sig mot mässan. Gick en liten omväg förbi World of Coca Cola och Centennial Park. Det va som vanligt stekande sol men jag hade ju fortfarande lite tid kvar att slå ihjäl. Så det var bara försöka hålla sig i skuggan. När klockan äntligen började närma sig 15 så gick jag bort till mässhallen. Det hade samlats en hel del folk men man kunde iallafall stå inne och köa. Rätt varmt där också men stor skillnad mot ute i solen.


Till sist släppte de in och de flesta rusade till Drie Fonteinen och Cantillon och Europa rummet. Inte jag. Grymt skönt att vara nästan ensam i USA rummet. Med bryggerier som Wakefield, Other Half, Monkish, Veil och Trillium bara för att nämna några. Synd bara att de hade klumpat ihop just dessa. Grymt trångt och långa köer blev det där senare.


Massor av amerikanska bryggerier jag aldrig hade provat något från och heller inte hört talas om fanns det. Hittade ett par nya favoriter. Fredagen var verkligen bra. Mina två VIP timmar gick fort. Sedan när resten kom så blev det lite köer men inte så farligt.. Fick i mig en del trevliga öl.


Monkish Potholes 6,5% 8,5/10
Black Project Roswell: Guava 7% 8,5/10
The Veil Never Know 4,9% 8/10
Jackie O's Oro Negro - Bourbon Barrel Aged 12% 9/10
Trillium Stillings Street IPA - Double Dry Hopped 7,2% 8,5/10
Jester King SPON Flor 5,1% 8,5/10
Fonta Flora Snug Glove 6,2% 8,5/10
Bearded Iris Chasing Rainbows Two 5,8% 9/10
Monnik Never Be Gold 12% 8/10
Other Half Broccoli - Double Dry Hopped 7,9% 7,5/10
Prairie Vanilla Noir 12,% 8,5/10
Brouwerij West Supercollider 6,5% 8,5/10
Trillium / J Wakefield Miles Away 5,6% 8/10
Jackie O's Oro Negro 10% 9/10
The Veil Single Brothers 8,9% 9/10
E9 Goldenberry Wild Ale 5,9% 8/10
Brekeriet Raudhetta 4,5% 8/10
Bearded Iris Double Scatterbrain - Double Dry Hopped w/ Citra 8% 9/10
Birds Fly South Paper Airplanes 6% 8/10
Hourglass Sneaky Wombat 6,5% 6/10
Bluejacket Grandmaster 11% 8,5/10
Concrete Jungle Citizens of the (Under)World 6% 7/10
Prairie Supa Phreak! 6% 7,5/10
Nøgne Ø Norsk Høst 2017 4,5% 6/10
Cloudwater DDH Pale Chinook Citra [Spring Summer 2017] 5,2% 8/10
18th Street Mr. Bright 7,5% 5/10
18th Street Sex and Candy 7,5% 8/10
Kent Falls Nature 5,2% 7,5/10
Carolina Bauernhaus Feral Barrel Raspberry 7,2% 8/10
Coppertail Dessert Room 7,3% 8,5/10
7venth Sun BA I Am Your Creator 8,6% 8,5/10
Magic Rock Precognition 6,5% 8,5/10
Nøgne Ø Eternal Rest (2017) 14% 8/10
Brewski Three Fourteen IPA 5,9% 8,5/10
Cambridge Flower Child IPA 6,5% 7,5/10
Faction Enigmatron 7,5% 7,5/10
Birds Fly South RumbleFish 6% 8,5/10
Birds Fly South Brand New Eyes 5,5% 8,5/10

Nu stängde mässan och jag var väldigt sliten. Beställde en Uber och åkte hem till hotellet. En rumsöl och sen godnatt. Ny mässa imorgon.


Highland Mandarina IPA 5%
Tunn och precis ok bara. 6/10

Lite övriga bilder från dagen.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar