måndag 5 november 2018

Öl i London del III





Ny dag och detta va enda dagen vi inte började med en frukost och öl på lokala puben. Detta berodde på att mina reskamrater skulle på en ganska tidig bryggerivisning på Fullers. Själv tänkte jag ta en liten promenad och se mig omkring i staden lite grann. Tog tunnelbanan till Monument och gick över London Bridge och ned genom Borough Markets alla matstånd och ned till Bank Side som jag följde en bit bort innan jag vände tillbaka till Borough Market. Detta gjorde jag vid lunchtid på resans varmaste dag. Det va tungt. Tvungen och stanna hela tiden och leta efter skugga. Olidligt hett.




Till sist blev det en liten lunch på Borough Market. Vietnamesiska nudlar som va helt ok. Vattenflaskan fylldes på också. Sedan bar det av till puben The Rake dit mina reskamrater skulle ansluta efter deras visning. Trevlig liten pub med en utedel som va under ett parasoll som solen stekte på. Kvavt och hett. Bara hälla i sig öl då som vanligt. Öl botar ju allt som bekant. Bra sortiment här och 4 öl på cask. Blev kvar här hela dagen.






Impy Custard Vanilla Stout från Moncada va den bästa ölen jag smakade här. Mycket godare än det låter faktiskt. Sedan blev vi bjudna på den nya trappist ölen från England. Tynt Meadow från Mount Saint Bernard Abbey. Det va en helt ok english strong ale. Rätt maltig och ganska snäll.





Vi bytte ställe till den närbelägna puben Market Porter. De mesta av ölen här va klassiska cask öl. Provade några stycken. Det är inget fel på dessa öl men inte speciellt spännande heller. För mig är det inte många som når topp betyg. Men såklart vill jag prova och dricka dem när jag är i England. Det hör till att man ska och det finns en hel del "moderna" bryggerier som också serveras som cask. Finns flera som är goda och mycket goda. Det är topparna tycker jag som saknas. Nog om det.



Vi hann med ett besök på vår lokala pub också. Tur det eftersom vi inte va där på morgonen. Ett par pints blev det här också i form av Sambrooks Powerhouse Porter, Battersea IPA och Trumans Pale Ale som dock inte serverades på cask. Helt ok öl.



Nu rumsöl innan läggdags. En burk god öl från Collective Arts som hette West Coast IPA With Spruce Tips och så en grym öl från Barrier. 8% IPA Bury the Stash. Barrier gör nästan bara väldigt bra öl. Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar