tisdag 3 februari 2009

Sierra Nevada Celebration Ale


Bryggeri: Sierra Nevada Brewing Co
Typ: India Pale Ale
Volymprocent: 6.8%
Format: Flaska 355ml
Pris: 27.50
Intogs: 3/2 19.20 i Norra Stäket

Jag vågade inte ha allt för stora förväntningar på detta öl då jag gillade deras Anniversary Ale så skarpt. Men jag blev väldigt glatt överaskad då denna var minst lika god om inte godare.
Färgen är lite mörkbrunt rödaktig och det bildas en vacker skumkrona, se bild, när man häller upp den. Den luktar nästan uteslutande humle och smaken är fantastisk, humlen är väldigt framträdande men jag anar röda bär, grape och valnöt också, eftersmaken är väldigt torr och lämnar nästan en träaktig känsla i munnen.
Slutsaten är att detta är ett väldigt bra öl som jag köper mer av...
Betyg 8,5/10
14/2 14.00 i Kungsängen
Idag var det dags för fajanen att prova att prova denna vinteröl som Sierra Nevada brygger varje år. Härlig rödbrun färg med ett stort fluffigt skum som lämnar rester på glaset efter det har sjunkit. Rejäl humledoft med grape, frukt och söta toner. Wow vilken syrlighet som sköljer över en när man tar första klunken. Först känner man nästan inget annat men när syrligheten lagt sig kommer humle, lite sötma och massor beska. eftersmaken är lång sträv beska som skrumpnar ihop munnen. En väldigt bra uppfriskande ale, inte så vintrig och söt som jag trodde. Blev glatt överraskad. Inte lika högt betyg för mig som Jöns. 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar