fredag 13 februari 2009

Lagavulin Vertikal

Jag vet att detta inte är öl, men är ändå tvungen att lägga in ett inlägg från denna högtidstund. Jag har lyckats samla på mig hela fyra olika varianter av Lagavulin. Tidigare mitt favvo destilleri men efter åren har jag hunnit smaka på en hel del gott. Fortfarande ett av mina absoluta favoriter iallafall. En "vertikalprovning" innebär att man jämför flera versioner av samma dryck.

Lagavulin 16år OB 43%
Den "vanliga" laggan som har mycket rök och torv i smaken.

Lagavulin 12år Friends of the classic malts 48%
Lagrad i europeisk ek. Destillerad 1995 och buteljerad 2008. Söt ek i aromen och rund ganska mild i smaken trots den lite högre procenten med torr rök på slutet.

Lagavulin 12år Cask Strenght 56,4%
Inte alls så rökig doft utan man hittar också något sött fruktigt och nötigt. I smaken känner man direkt fatstyrkan på 56,4% och trä, rök samt sjösalt.

Lagavulin 16år Distillers Edition 1992-2008 43%
Doftar inte heller så rökigt som vanliga 16åriga utan innehåller en hel del sötma. Smaken är frisk, söt och rök. Rund söt rökig eftersmaken som håller länge.

Sammanfattningsvis är alla fyra riktigt bra och ganska olika. Svårt att jämföra dem egentligen. Beror nog på dagsformen vilken som vinner. Idag vann nr2 tätt före nr4. Nr3 kom före nr1. alltså kom den vanliga sist idag men det kan vara för att jag har provat den så många gånger tidigare så att jag tyckte att de andra kändes mer spännande. Den vanliga 16åriga är på inga vis en dålig whisky utan en väldigt bra som har varit min favorit i många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar