söndag 11 oktober 2009

Ölprovning hos Jonas del 1

I fredags var jag inbjuden till en ölprovning hos Jonas från bloggen öl i Stockholm. Jag och Johan från femkommanolltv satte oss på pendeln på eftermiddagen och tog oss till Jonas. När vi kom dit hade de redan tjuvstartat lite med ett par stouts. Vi var sex stycken provare. Upplägget var att det stod några glas på bordet som var liknande i typen och sedan skulle man rangordna dem efter tycke. De första var då Fru Frederiksen, Left Hand Oak Aged Imperial Stout och Murphy's 3.5%.



Fru Frederiksen var svart till färgen och doftade av choklad, kaffe, havre, gräsig humle och lakrits. Smaken var bra med rostad malt, kaffe, choklad, soja och lite lakrits. Den var mjuk och len. En del gräsig humle kunde också kännas. 7,5/10



Left Hand Oak Aged Imperial Stout doftade härligt av bourbon, trä, choklad, kaffe och vanilj. Det var ganska mycket bourbon i smaken. Man kunde också känna kaffe, choklad, vanilj, trä, soja och lakrits. Den var väldigt god men kanske lite het. 7,5/10

Vinnaren för mig blev efter mycket funderande Fru Frederiksen.

Nu var det dags för stilen IPA. Jonas ställde fram sex stycken falskor. De flesta var från hans senaste USA resa. Recenserar dem i min rangordning.



Lagunitas Maximus var ljusbrun med ett gräddigt skum. Aromen var grape, parfym, apelsin, mandarin och vingummi. Liknande smak med mandarin, mango, karamell, vingummi. Mycket tropiska frukter. Väldigt bra öl. 8,5/10

På andra plats kom Sierra Nevada Torpedo Extra IPA som jag recenserat här.

På tredje plats kom ännu en öl jag druckit förut. Victory HopDevil. Skillnaden nu var att den här kändes färskare än den jag drack förut och nu också mycket bättre. Kan nämna att här rådde det lite delade meningar faktiskt om färskheten.



Goose Island India Pale Ale var en ljusguld färgad öl med ett gräddigt skum. Aromen var lite kryddig, unken källare, parfym och tall. Smaken hade mandarin, beska, kryddor, torr malt smak och frukt. En ok öl men kanske lite vattnig. 6,5/10



Blue Point Hoptical Illusion var gen guldfärgad öl. Aromen innehöll en del tropisk frukt, jord, blommor och grapefrukt. Härlig arom. Smaken var tyvärr inte lika bra. Det var något kemiskt som störde en del. Kände också lite grape och karamell. Lite vattnig var den också. 6,5/10



Abita Jockamo IPA hade en arom av karamell, grapefrukt och frukt. Smaken var ganska söt med karamell och apelsin. Lite för söt för mig. 6,5/10

1 kommentar:

  1. Man borde kunna dra ihop någon provning till inom ett par månader(om än i mindra skala).

    SvaraRadera