onsdag 4 november 2009

Haandbryggeriet Ardenne Blond


Bryggeri: Haandbryggeriet
Typ: Saison
Land: Norge
Volymprocent: 8%
Format: Flaska 500ml
Pris: 43,90
Intogs: 4/11 19.45 i Kungsängen

Dags att prova min första öl från detta intressanta Norska bryggeri. Häller upp en guldfärgad disig öl som har ett stort fluffigt skum. Skummet sjunker ganska fort men lämnar en hel del rester efter sig på kanten av glaset. Aromen är av jäst, citrus, gräs och en del parfym. Den var inte så kryddig i aromen men man kunde ana lite grann i bakgrunden.

Smaken var av en hel del humle beska och citrus. Den var också lite pepprig, fruktig och jästen finns där också. Även lite söt frukt finns det. Tycker att alla smaker man känner är väldigt bra balanserade. Det beska och söta och kryddiga går bra ihop. Den är väldigt len i munnen och lite över medelfyllig. Ingen störande kolsyra finns, utan den är väldigt liten. Den avslutar torrt och beskt. En riktigt bra öl. 7,5/10

4 kommentarer:

  1. Drack den igår. Tycker den har vissa likheter med Schneider hopfen-weisse, fast den är sötare och faktiskt lite bättre enligt mig. Kanske är lite färgad av Schneider i och för sig. Synd att norbaggen var 16 spänn dyrare. Köper nog en till. Vinna cupen!!!

    SvaraRadera
  2. Detta är ett bra bryggeri kul att dom äntligen kommit till Systemet.

    SvaraRadera
  3. Låter stabilt. Skall nog ta och knäppa en sådan senare idag.

    SvaraRadera
  4. Den här var riktigt bra, bästa jag provat från Haandbryggeriet. Annars har inte deras öl riktigt fallit mig i smaken. Men jag hoppas att Norwegian Wood ska vara bra.

    SvaraRadera