lördag 1 november 2014

Två öl från Rousal Brygghus

Fick tag på två öl från ett bryggeri jag aldrig hört talas om när jag var i Finland. Texten på flaskorna är på svenska. När jag kollar upp dem på nätet ser jag att bryggeriet ligger på en ö strax utanför Åbo. 


Rousal Pils

Bryggeri: Rousal Brygghus
Typ: Pilsener
Land: Finland
Volymprocent: 4,6%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 1/11 i kungsängen

En klar öl med ett medelstort skum. Aromen är lite suspekt. Aning syrlighet, gräs, malt, bröd och lite stall. Smaken är ganska ok faktiskt. Maltig med aning bröd men också gräs och en ganska stor markerad skön beska. Den växer lite ju mer man dricker av den. Bra pils. 5,5/10



Rousal Amber Ale 

Bryggeri: Rousal Brygghus
Typ: Amber Ale
Land: Finland
Volymprocent: 4,6%
Format: Flaska 330ml
Intogs: 1/11 i kungsängen

Disig gyllene öl med ett väldigt litet skum. Aromen är ganska bra med choklad, rostad malt och karameller. Smaken är överraskande välhumlad. Riktigt bra. Inte alls lik en amber ale och det gör mig inget. Gräs, citrus, tall och kåda. Med aningen karameller och maltsötma. 7/10

Skulle inte ha något emot att prova flera öl från detta bryggeri. De har totalt gjort fem stycken. De andra heter Ale, Bock och IPA. 

2 kommentarer:

  1. Snygg form på flaskorna också!

    SvaraRadera
  2. Ja, det glömde jag skriva. Tänkte på det faktiskt. Att flaskorna var lite annorlunda och väldigt snygga.

    SvaraRadera