fredag 24 april 2009

Amerikansk vecka på Bishops

På torsdagen blev det en ny tur till BA i sundbyberg. Det var tema veckans sista dag. Upplägget var att de skulle öppna en special flaska varje timme med början klockan 18.00. Från den flaskan kunde man sedan köpa ett smakprov. En jättebra grej tyckte jag, eftersom att köpa en själv för 400 inte var aktuellt. Man vill ju prova flera olika.

Ölen de släppte var

18:00 Port Brewing Hop 15
19:00 Lost Abbey Judgement Day
20:00 Three Floyds Behemoth 2009:an
21:00 var det meningen att Alesmith Speedway Stout skulle öppnats. Men pga att den antagligen var sur så blev det Alesmith Wee Heavy istället.

De hade också en hel del Flying Dog på både fat och flaska.

Här följer lite tankar om de jag provade. Blir inte de sedvanliga recensionerna pga jag tycker det är bökigt att sitta och föra anteckningar på krogen när man samtidigt ska vara social.



Började med att beställa in en flaska Southern Tier IPA. Precis när jag fått in den såg jag att det fanns smakprov kvar på Hop-15. Tog in ett sådant också. Nu blev ölen i fel ordning kände jag men var tvungen att börja med Hop-15. Doften var helt otrolig med massor av tropiska frukter, nektarjuice, söta karameller och grapefrukt. Smaken var ganska söt men också tropiska frukter, mango, rejäl beska och citrus. Eftersmaken var lång och bitter. En kanonöl. 10/10



Efter Hop-15 var det dags för Southern Tier IPA som nästan hade blivit lite bortglömd medans jag drack smakprovet av Hop-15. Första klunken tog jag mest för att skölja bort all bitter smak som satt kvar sedan förra ölen. Efter ett tag kunde man börja smaka på den ordentligt och göra den rättvis. Southern Tier IPA har en bra ren humle smak med citrus, frukt och blommor. Eftersmaken är fruktig och bitter. En bra öl som kanske inte kommer till sin rätt efter humlebomben innnan. 7,5/10



Smakade också lite på Flying Dogs Garde Dog Biere de Garde. Den var kryddig, jord, malt och lite jäst. En ok öl men kommer nog inte prova den igen. 5/10



Nu var klockan 19 och det var dags för nästa smakprov. Nu skulle Judgement Day från Lost Abbey provas. Fick ett litet glas med en öl som jag tyckte var lila/vinliknande till färgen. Doften var russin, sötmalt och mörka frukter. Smaken var söt, russin, plommon, mer mörka frukter och en del kryddor. En annorlunda men väldigt god öl. 8,5/10



Vi var tre stycken som bestämde oss för att dela på en flaska Flying Dog Wild Dog Barrel-Aged Gonzo. Jag hade ju provat den vanliga Gonzo i tisdags. Den var väldigt mörkbrun och doftade mycket bourbon, vanilj, lakrits och ekfat. Smaken var också en hel del bourbon, vanilj, ek, söt malt och lite bitter choklad. Tycker att den är bra och intressant men lite väl mycket bourbon och ekfats smak. Det tar över lite grann. Men ett litet plus för den starka doften. 6,5/10



Klockan 20.00 var det dags för ett smakprov av Behemoth. Helt kristallklart öl. Trodde det skuklle vara lite disigare. Doften är mycket humle, citrus, kåda, grapefrukt och tallbarr. Smaken var massor av amerikansk humle, blommigt, citrus, grape, en del maltsötma. Lite mer humle än jag trodde det skulle vara. Eftersom jag gillar humlerika öl så gör det inget, blev bara lite förvånad då det här ska vara en barley wine. Den var ganska tjock och fyllig i munnen. En väldigt bra öl som jag aldrig trodde jag skulle få chansen att prova. 9/10



Mina två bargrannar hörde att jag hade svårt att välja en ny öl. Kunde ju inte ta en stor flaska ensam och de små hade jag provat en del av nu. De erbjöd sig då att vara med och dela på en stor flaska från Port Brewing nämligen Old Viscosity. Vi var lite tveksamma eftersom denna precis som wild doggen är fatlagrad. Men Jonas från Brill & Co övertalade oss. Väldigt glad för det.Old Viscosity är en american strong ale på 10% enligt ratebeer. Färgen är mörkbrun nästan svart. Doften är lite choklad, lakrits, kaffe och bourbon. Smaken var ek, lite vanilj, bourbon, choklad och mörka frukter. Den här var v´äldigt bra. Inte alls lika mycket ekfat och bourbon smak som vildhunden. Det som kändes passade bra ihop med övriga smaker istället för att ta överhanden. 9/10

En kanonkväll på BA.

1 kommentar:

  1. trevlig läsning. verkar ha varit ett rätt bra arrangemang.

    SvaraRadera