torsdag 25 juni 2009

Ölands Tokens Clusterbomb


Bryggeri: Ölands Gårdsbryggeri
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: Sverige
Volymprocent: 6%
Format: Flaska 500ml
Pris: 35,90kr
Intogs: 23/6 17.30 i kungsängen

Dags att prova min första öl från Ölands Gårdsbryggeri. Häller upp en fin kopparfärgad öl med lite rött i sig. Den har mycket skum som är kompakt och lämnar rester efter sig på glaset.

Aromen är till en början ganska stor av humle och frukt. Känner också en väldigt störande arom av aska och rökt kött. Hade inte väntat mig att hitta dessa dofter.

Smaken är besk, maltig, nötter och faktiskt inte så mycket av frisk humle som man hade velat ha. Även i smaken finns det en störande bränd och askfats liknande ton. Bra beska i eftersmaken.

Den här var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Den var besk och hade konstiga brända tonaer. Inte alls välbalanserad och ganska dyr. 4/10

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara många som inte uppskattar de udda tonerna i Ölands ölen, lite synd för hade man bara skalat bort dem så hade det varit riktigt bra öl..

    Det känns lite typiskt, kan vi svenskar verkligen aldrig få rena, friska och fräsha humlebetonade öl utan infektioner eller udda felsmaker? Dugges var på rätt spår (och är förhoppningsvis tillbaka på det snarast) innan infektionen, Ölands har en bra grund men med massa felsmaker (varför?) och ja.. Det är väl dem jag känner har störst chans att spotta ut bra APA och IPA. Oppigårds har en djävulsk jämn kvalité men tyvärr tyckte jag "Indian Tribute" var lite för söt och ofräsh när jag drack den senast.. Äh nä, nu ska jag hålla käft, man blir ju deprimerad..

    SvaraRadera
  2. Ja Dugges hade riktigt fina IPAs på gång. Tyckte High Five! var riktigt bra när jag drack den för ett tag sedan.

    Men det kommer nog finnas en bra DIPA på SM nästa år. Ser ut som att vi kanske brygger Death By Hops och tar med den till festivalen.

    SvaraRadera