tisdag 30 juni 2009

Pauwel Kwak


Bryggeri: Brouwerij Bosteels
Typ: Belgian Strong Ale
Land: Belgien
Volymprocent: 8,4%
Format: Flaska 330ml
Pris: 22,50kr
Intogs: 26/6 15.00 i kungsängen

Det här var en väldigt vacker rödbrunfärgad öl med ett fint kompakt gräddigt skum. Doften var av nötter, mörk frukt, rostad malt, mandel och jäst. Ganska bra inbjudande doft. Smaken var mycket maltig med nötter, jäst, metall, mörk frukt, viss syrlighet och en del alkohol. I Eftersmaken kom alkoholen lite igenom tillsammans med en del syrlighet. En ganska god öl men inget speciellt med den. 5,5/10

3 kommentarer:

  1. Alltid en bra ingångs-öl när man ska introducera tjejen att dricka belgiskt. Dessutom tycker iallafall min att det är roligt med glasen som det kwakar om.

    SvaraRadera
  2. Jo, det skulle det kanske vara om man hade en som tycker om öl. Min tycker inte om öl överhuvudtaget. Hon har provat Staropramen och en del annan ljus öl. Men jag kan nog räkna på ena handen hur många öl hon har druckit under de 11 åren vi har varit tillsammans.

    SvaraRadera
  3. Jag får iofs inte heller min sambo att dricka öl. Tur är väll det annars får man ju inte ha godbitarna för sig själv ;)

    Men hade jag bara druckit Staro och annan ljus öl så hade jag nog inte heller gillat öl.

    Kan dock tänka mig att Kwak är en bra introduktionsöl. Jag brukar annars föreslå Leffe till någon som vill börja prova öl. Det blir som en liten mjukstart.

    SvaraRadera