lördag 14 augusti 2010

Stone 12th Anniversary Bitter Chocolate Oatmeal Stout


Bryggeri: Stone Brewing Co.
Typ: Imperial Stout
Land: USA
Volymprocent: 9,2%
Format: Flaska650ml
Pris: $6,50
Intogs: 17/7 i kungsängen

Hällde upp en riktigt svart och trögflytande öl med ett stort moccafärgat skum. Aromen innehöll mycket choklad men också en hel del bitter humledoft. Gräs, lite syrlighet och rostad bränd malt.

Smaken var mörk bitter choklad, kaffe, mocca, praliner, lite blommig humle, beska, gräs, välrostad malt och lite bränd. Känner också lite havre och laktos. Den är riktigt tjock och krämig i munnen med en mjuk kolsyra. Bitter choklad i eftersmaken. Detta var en väldigt god öl men den hade en lite störande smak som jag inte kunde sätta fingret på vad det var. 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Vet inte om din flaska var färsk eller lagrad något år. Jag drack i alla fall en flaska från 2008 som jag köpte i London för något år sedan och där hittade även jag något som störde. Om jag ska försöka beskriva vad det var skulle jag säga mjölkigt och då ej mjölsyra utan mer söta mjölkiga inslag (du skriver även laktos) lägg sedan till röda bär som utvecklas vid lagring av öl och du har smaken jag letar efter. Röda bär i söt mjölk. Har upplevt samma utveckling i deras vanliga imperial stout vid lagring. Smakar inte illa men föredrar dem färska.

    Kan det stämma med hur du upplevde det?

    SvaraRadera
  2. Kommer inte ihåg vad det var för datum på min flaska men jag köpte den i New York i april. Ja, det som du beskriver stämmer nog hur jag också upplevde den. Som sagt det smakade inte illa men det störde lite grann.

    SvaraRadera