måndag 4 juni 2012

Öl i Köpenhamn torsdagen DØE I

Checkade ut från Scandic i Helsingborg och tog en taxi till tågstationen. Längre tågresa än jag trodde till kph men så är jag inte så ofta i skåne heller. Gick raka vägen till Ölbutikken där det redan fanns en hel del svenskar. Jonas och skånebloggare samt lite senare kom Richard, Johan, Gjölen, Hasse och några fler från Gambrinus. Väldigt trevlig start på dagen. Några drink-in öl delades kors och tvärs över bordet samt en hel del shopping.

8 Wired The Big Smoke. Rökt med lite äpple, choklad och kaffe. Aningen för tunn för mig men helt ok. 6,5/10

Jester King/Mikkeller Drink’in the Sunbelt Trevlig veteöl med lite kryddor, jäst och en hel del frukt. Gott. 7,5/10

Mateveza Black Lager MateVeza Brewing Company Brewed at Mendocino Brewing Company (United Breweries Group) Helt ok schwarzbier med hasselnöt, söt malt och lite torr träig smak. 6/10

Jag vet att det blev mer än dessa men verkar inte ha noterat det nånstans. Nåja strax efter 13 bar det iväg till hotellet för att checka in och sedan till Mikkeller bar för där skulle Zombie Dust finnas på fat. Kunde man ju inte missa. Och tur det för det var en härlig öl. Aromen var överväldigande bra med en massa frukt såsom mango, mandarin, persikor och ananas. Smaken innehåller även den en hel del frukt som ananas, mango och grapefrukt. Torr sträv beska. Super bra öl. Undrar om det inte är den bästa American Pale Ale jag provat. 9/10

Nu bar det av till Tap1 och Danske Ølentusiaster Ølfestival. Andra gången jag besöker den och tycker att den är väldigt bra. Finns hur många sorter som helst men kvalitetn varierar ganska kraftigt tyckte jag. Iår gick jag på de största och mest kända namnen.

Började med en Hornbeer Eros Amarillo. Härlig arom med fruktig humle. Smaken var riktigt bra med en stor beska och rejäl dos citrusfrukt. 8/10

Nøgne Ø India Saison var en ganska bra saison med lite kryddor och väldigt bitter. Aningen för obalanserad med den stora bitterheten. 7,5/10

Beer Here Påske. Kola, unken och dammig. Nej, tyvärr ganska tråkig öl och en av de sämsta jag provat från Beer Here. 4/10

Amager The Sinner Series Sloth. Stor beska med lite frukt, gräs och citrus. Bra öl men lite för enkelspårig. 7/10

Amager The Sinner Series Wrath. Lite söt med karamell och aning kryddor och unken. Nej, rätt tråkig saison. 5/10

Krenkerup Rauch Bier. Krenkerup Bryggeri. Fick tips om att denna skulle vara bra och det stämde. En härlig rököl i bamberg stil. Maltigt söt med rökt kött. Gott. 7,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar