fredag 30 augusti 2013

En Svensk. En Dansk. Tre Japaner.

Provade lite öl förut hos min vän Richard. Han bjöd på mat så jag tog med mig ett par öl. Bland annat tre stycken från det japanska bryggeriet Baird. Såklart bjöd han då på en underbar japansk whisky. En svensk och en dansk öl slank ner också.



S:t Eriks & Mathias Dahlgren Påsköl

Klar kopparfärgad öl med ett medelstort skum. Aromen är trevlig med citrusfrukter, knäck, kola, toffe och malt.

Smaken är lite kryddig med enbär, metall och lite toffe. Känner ingen citrus. Ganska stor obalanserad oljig och kryddig beska. Lite tunn i kroppen och stickig kolsyra. Inte en favorit hos mig. 4/10

Baird Shimaguni Stout


Söt arom med malt, choklad, bröd och sirap. Smaken innehöll för mycket brödiga toner. Rågbröd och knäckebröd. Lite lakrits. Kroppen är ganska fyllig för att vara en så svag öl. Men nej, den håller inte riktigt för mig. 4/10

Baird Rising Sun Pale Ale

Trevlig fruktig arom med apelsin, citrus och grape. Smaken är lite tunn. Apelsiner, citrusskal, grape, kåda och ganska bitter öl. 6/10

Baird Suruga Bay Imperial IPA

Citrus, karanmell, tropisk frukt och tall i aromen. Smaken är lite sockrig med söta karameller. Grape, tamarinder och triosk frukt. Ganska beskt och bittert i avslutningen. 7/10

Amager The Sinner Series Gluttony

Fräsh fruktig arom med grape och söta tropiska frukter och karamell. Smaken är riktigt bra med karamell, grape, mango, ananas och tall. En av de bästa i serien. 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar