tisdag 17 november 2015

Öl i Berlin del I

I somras var det dags att besöka Berlin för första gången och varför då inte passa på när världens längsta utomhus ölfestival pågår. 2,2km lång med 2400 olika öl från 380 bryggerier från 87 olika länder. Tog planet på torsdagskvällen ned och de cirka 1,5 timmarna gick fort och smidigt. Landade i ett fortfarande 30 gradigt varmt Berlin vid 21 tiden på kvällen. Tog tåg, tunnelbana och spårvagn till hotellet. Gick också smidigt. Slängde in väskan och begav mig till närmsta bryggpub och provade två av deras öl. Puben visade sig vara en liten bio. Näst äldsta i Berlin. Och de brygger sin egen öl!


Tilsiter Hell Unfiltriert
Aning söt med bröd och hö. Tyvärr lite kokta grönsaker också. Nja, Sådär. 5/10


Braueri Laskerstr. Zukunft Dunkel 5%
Något bättre. Aning sötsyrlig maltig med lite choklad. Helt ok när man vant sig vid smaken. Aning vörtlimpa. 6/10

Nu va klockan strax efter 23 och de verkade börja stänga snart. Började gå tillbaka mot hotellet. Spanade efter nåt ställe för en öl till på vägen. Hittade ett som det satt tre personer vid ett bord utanför. Jag stolpade in men där var det tomt. Visade sig att det var ägarna som satt utanför och de skulle snart stänga men en liten Berliner Pilsner fick jag beställa och sätta mig med en stund på den ljumma uteserveringen. 


Berliner Pilsner 5%
Ölet var ju inte mycket att prata om tråkig vanlig pilsner med hö och bröd. 4/10


Efter det så stannade jag till vid en liten Getränke affär. Köpte med mig två öl plus lite snacks till rummet. Låg och kikade på nån bundesliga match och drack en Schöfferhofer Hefeweizen som är en ganska stabil veteöl med skumbanan och aning fruktiga toner. 7/10

Nu var det God Natt

Efter en bra frukost på hotellet och en skön kall dusch och lite vila på rummet var det dags att ge sig ut och kika sig omkring lite innan festivalen skulle börja kl12. Jag hade dryga timmen på mig så jag tog en promenad ned mot festivalområdet. Tog cirka 15 minuter att gå. Nu märkte jag av den brännande hettan för första gången. Saktade ned på stegen och gick väldigt lugnt vidare. Skulle reka vart en bra ölaffär låg. Gick förbi den och kikade lite i fönstren. Såg inte så värst spännande ut men bestämde mig för att besöka den på lördagen för lite shopping.



Vid kvart i 12 mötte jag upp Jonas bror som också var på besök i Berlin. Vi slog följe på festivalen under dagspasset. Vi började med att handla festivalglaset som var en liten sejdel på 2dl och sedan begav vi oss iväg på den 2,2km långa festivalgatan. Planen var att ganska raskt gå till andra änden av gatan och sedan dricka oss tillbaka därifrån. De tog 2EUR per smakprov för i stort sett alla öl. Enstaka special öl kunde kosta lite mer. Men det var väldigt få. 

Kunde ju inte gå helt torra hela vägen så det fick bli nåt stopp på vägen. Började med denna.


Barre Dunkel 4,8%
Brödig med söt malt. 5,5/10

Sedan hade vi kommit fram till andra änden och nu var det dags att vända och börja prova sig tillbaka. Här kommer lite kort om vad som provades.


Hohenthanner Schlossbrauerei St. Sixtus Doppelbock 6,5%
Söt maltig dubbelbock med kola. 5,5/10


Scherdel Schwarzes 5%
God. Härligt maltig med rostad malt och limpa. 6/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar