onsdag 18 november 2015

Öl i Berlin del III

Tog en välbehövlig paus i det svala rummet med AC. Drack nästan två liter vatten och tittade på TV. Vid 8 tiden var det dags att gå tillbaka till festivalen igen. Nu var det rejält mycket folk där. Fortfarande väldigt varmt men inte den stekande hettan längre. Men runt 30 var det fortfarande. Ingen direkt plan för kvällens provande utan jag strosade bara runt och provade det jag fick syn på som verkade intressant.

Einsiedler Schwalbe-Bräu Schwarz 4,9%
Bra Schwartzbier med ganska hårt rostad malt. Torr och med smak av vörtlimpa också. 6,5/10


Zwönitzer Rauchbier 5,5%
En del rök, sötma, saftig kokt skinka och kola. En bra rököl. 6,5/10

Alpirsbacher Klosterbräu Kloster Zwickel 5,4%
Blommor, lite fruktig och kakor. Smakrik, frisk och ännu en god Zwickel. 6,5/10


Urban Chestnut Harwood Myth 5,3%
Även fast jag drack mest öl från Tyskland så fanns det också en hel del öl från andra länder. Nu var det dags att prova en porter från för mig ett okänt amerikanskt bryggeri. Lite söt i smaken med bränd malt och lakrits. Ganska fyllig och god. 7/10

Hop’s Franzmann’s No. 1 5,7%
En premium lager som visade sig vara ganska humlig med gräs, blommor och bröd. Lätt kropp. Bra lager. 6,5/10


Zwiesel Dampfbier 5%
Dampfbier betyder steambeer. Hade jag ingen aning om när jag drack denna. Den var söt med en aning smörkola och ganska tråkig. 4,5/10

Bernauer Torwächter Kellerbier 4,9%
Gott, friskt med blommor och käkllare. 6,5/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar