tisdag 1 mars 2016

Öl i Chicago del III

Fortsättning på besöket på Local Option

Prairie Ape Snake 7,9%
En mörk saison med lite kryddor, gröna äpplen och mustig frukt. 7/10

Pipeworks Ninja vs. Unicorn Double IPA 9%
Väldigt bra DIPA med persikor och grape och ananas. 8,5/10

Local Option Exorcist 8,5%
En bra foreign stout med lakrits och kaffe. 7,5/10

Runt midnatt så var det dags att ge upp. Taxi tillbaka och god natt. På morgonen blev lite skvättar av två rumsöl innan klockan kunde bli så pass att man kunde gå ut en sväng.

Brewery Vivant Undertaker 6,7%
En belgian strong ale med smak av kaffe, choklad och mörk frukt. 6/10

Brewery Vivant Big Red Coq 6,3%
En IPA i belgisk stil. Nja. 5/10

Nu var det dags att gå ut en sväng. Vi gick till en annan Wholefoods för att handla lite frukost. Blev ju mest att man fastnade vid ölsektionen förstås. Här hade de ett helt annat utbud än den vi var på första dagen. Blev helt till mig när jag såg att de hade en minikeg Hopslam för 40 pengar. Oj vad jag ville ha den. Men visste inte hur jag skulle få hem den så det blev en hel del andra öl istället.


De hade en väldigt stor ostavdelning som vi spanade in. Medans vi gick där och kikade blev vi tillfrågade av personalen om vi ville provsmaka något. Javisst sade vi. Amerikansk ost vill vi prova. Hon överöste oss med en massa smakprover. Gott var det. Blev våran frukost.


På vägen tillbaka till hotellet sprang jag på Markus och Jonas. Vi bestämde oss för att åka upp i chicagos näst högsta byggnad. Hancock Center. 94 våningar upp hade man en fantastisk utsikt över Chicago.



Efter det var det dags att ta sig till en pub som hette Map Room. Det var ett café/bar/pub. Väldigt trevligt ställe som det blev en del öl på. Startade med en Sahti


Off Color Bare Bear 7%
Nja, inte min typ av öl. Örtere och enbär. 6/10


Central Waters Sláinte Scottish Style Ale 5,2%
En scottish ale som var rätt söt med melass och karamell. 6/10


Aquanaut The Search ESB 5,4%
Nej den här var inte så bra. Alldeles för söt bitter. 5/10


Three Floyds Big Tiddy Assassin
En fantastisk öl. En sour red/brown ale. Syrlig med vita druvor, körsbär och lite kryddighet. Otroligt gott. 9/10


WBC Yankee Buzzard IPA 7,1%
En bra IPA. Snäll men rätt fruktig humle. Citrus, melon och ananas. 7/10


Central Waters Brewer’s Reserve Bourbon Barrel Stout 9,5%
Väldigt bra imperial stout. Bourbon, vanilj och bitter choklad och kaffe. 8/10



Nu var det dags för mig att ta mig till Revolution Brewing Company som låg en cirka 20 minuters gångväg bort. Skulle möta Markus och Jonas där. Och senare den andra Jonas. Kunde vara bra med en ölpaus tänkte jag. Så jag gav mig på att gå dit. Efter några minuter kom jag ju på att det var isande kallt ute. Cirka 18 minusgrader. Det hade jag ju glömt bort i värmen på trevliga Map Room. Nåja det var bara att öka takten för att få upp värmen. Efter ett tag kom jag iallafall fram. Tyvärr var det rätt så fullt och det fanns bara en plats i baren. Och det var med ryggen mot dörren. Satte mig där och tusan vilken isande vind det kom in på ryggen varje gång någon öppnade dörren och de gjorde de hela tiden. Bara att beställa in öl och mat. Maten var heölt suverän. Nog den bästa burgaren jag ätit. Grymt saftig.

Se nästa del om vad som dracks och fortsättningen på kvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar