tisdag 1 mars 2016

Öl i Chicago del V

Söndagen i chicago var tyvärr en resedag hemåt. Blev en sista vända till Wholefoods för att fylla upp de sista kilona med öl. Fasen vad grymt det är att så fort affären är öppen bara kunna gå dit och botanisera bland en massa grym öl. Dessutom har de kyld öl. Och priserna är bra. Ja, lite avundsjuk blir man allt när man är i USA. Blev väl en sju-åtta bombers. Gubben som packade ned mina öl hade väldigt roligt åt mitt inköp denna Valentines Day. Han var helt säker på att jag skulle få en bra kväll.

Sedan blev det packning och två öl på rummet.


Stone Coffee Milk Stout 5%
Helt ok. Ganska söt med en hel del kaffe. 6,5/10


Three Floyds Backmasking 5,9%
Skummig med arom av choklad, kaffe, jord och aska. Smaken är saltlakrits, choklad, kaffe, aska och grädde. Jodå den funkar. 7/10


Nu skulle jag möta upp Markus och Jonas för att prova en chicago specialitet. Nämligen en deep dish pizza på en restaurang som skulle ha en av de bästa. Vi fick ett bord på en gång och fick höra att det tar cirka 45 minuter att få in en sådan pizza. Vi beställde in två små plus två förrätter.


Det skulle visa sig att en liten hade räckt på oss tre. Vi  blev grymt mätta på denna tjocka konstiga pizza som såg ut som en paj. Degen var mer som pajdeg och helt ok även fast jag föredrar vanlig pizzadeg istället. Fyllningen var massor med ost och så lite ost och så tomatsås. Detta var en pizzeria så ölutbudet var skralt men de hade iallafall Goose Island IPA och det är ju faktiskt inte så dumt.




Supermätta så hade vi fortfarande en dryg timme att slå ihjäl så vi gick till Timothy O'Tooles igen. Jag tog först in en dubbel ipa från Tribes Beer Company som hette Zero to 100. Men när jag fick in den så såg den så mörk ut och smakade så konstigt. Inte alls som en DIPA utan mycket maltigare och tråkigare. Frågade om det verkligen var rätt. Jodå det var det. Ja, ok. Gott var det inte och hade ingen lust att dricka den. Ställde den åt sidan och bartendern fick hälla ut den. Beställde in en gammal kär vän istället. HOPSLAM! Och ja vilken skillnad. Den är ju bara så bra. Bartendern frågade om den var bättre. Ja svarade jag med ett skratt. Han berättade att jag slapp betala för den andra. Verkligen schysst gjort. Ja det blev sista ölen i stan. Men sämre avslutning kunde man ju haft.

Taxi till flygplatsen. Väldigt trafik så resan tog strax över timmen, men var bra mycket billigare den här gången med en riktig taxi. Blev en öl och lite snacks innan planet gick.


Revolution Bottom Up Wit 5%
Helt ok wit. 5,5/10

Blev också en stor IPA från dem som jag redan hade provat i stan. Anti-Hero från fat. Det var riktigt gott. Nu blev det en sväng in på SAS loungen men där fanns bara Brooklyn Lager som bäst så lite Jack och cola slank ned istället. Nu var man redo för flygturen hem som blev väldigt behaglig. En hel fyra för mig själv och låg raklång nästan hela resan. Kul men kort och intensiv resa var nu slut. Komemr definitivt åka tillbaka. Väldigt trevlig stad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar