onsdag 27 maj 2009

Erdinger Weissbier Dunkel


Bryggeri: Erdinger Weissbräu
Typ: Dunkelweizen
Land: Tyskland
Volymprocent: 5,6%
Format: Flaska 500ml
Pris: 20,90
Intogs: 26/5 14.00 i Kungsängen

Har varit lite tunt med inlägg ett tag nu. Beror på att jag och Jöns inte har haft en gemensam provning på ett tag och så beror det på att jag har haft svårt att hitta några bra provobjekt. I brist på nya öl så har jag druckit ur en del av mitt lager. Gott det också. Jakten på ny öl hämmar ibland drickandet av god öl man vill dricka igen. Har varit rätt tunt med nyhetssläpp på bolaget de senaste månaderna. Men snart blir det ändring på det. På måndag släpps en bunt nya spännande öl. I brist på annan öl så testade jag en Dunkel från Erdinger.

Häller upp en grumlig colafärgad vätska med ett rikligt småbubbligt fräsande skum. Tycker den har en väldigt klen arom, lite svaga rostade malttoner bara. Smaken är också ganska tunn. Nästan lite lageraktiga smaker. Svagt rostad malt och bröd. Lite metalliska inslag kan också kännas. Lite småsyrlig eftersmak på tungan. Lite besviken på den här ölen. Ganska klen och intetsägande. Blir samma betyg som jag satte på deras Hefe-Weizen. 4,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar