fredag 15 maj 2009

Leffe Brun


Bryggeri: InBev Belgium
Typ: Abbey Dubbel
Land: Belgien
Volymprocent: 6,5%
Format: Flaska 330ml
Pris: 17,60
Intogs: 15/5 22.15 i Kungsängen

Det räckte med en ljus öl för att jag skulle bli sugen på något mera smakrikare. Dags för en belgare som kanske inte är så speciell. Faktum är att jag faktiskt inte har kommit mig för att prova den förut. Den är brun med lite rött i sig. Skummet är kraftigt och luftigt. Sjunker sakta och lämnar rester efter sig. Känner en hel del kryddor i aromen. Jäst och lite malt finns där också. Smaken är kryddig, lite jäst och söt rostad malt. Eftersmaken är kryddig. Tycker den är bra men ganska enkel. Inte så komplex utan kanske lite tunn. Men till det priset och att den är så lätt tillgänglig så får den ändå klart godkänt. 6,5/10

2 kommentarer:

  1. Länge sedan jag drack en Leffe Brun. Leffe Blonde kan man nog säga var min introduktion till belgisk öl. Vill minnas att det för drygt 10 år sedan inte fanns sådär jättemånga belgiska öl på Systemet.

    SvaraRadera
  2. Tycker den är ganska ok. Har inte förräns för ett år sedan fastnat för belgisk öl. Sur ölen har jag fortfarande inte lärt mig att uppskatta. Det kanske kommer det med.

    SvaraRadera