tisdag 1 december 2009

Dieu du Ciel Péché Mortel


Bryggeri: Dieu du Ciel
Typ: Imperial Stout
Land: Kanada
Volymprocent: 9,5%
Format: Flaska 341ml
Pris: 34,40kr
Intogs: 1/12 19.00 i Kungsängen

Kunde inte hålla mig länge från att öppna denna öl från det kanadensiska bryggeriet Dieu du Ciel. Har inte smakat Péché Mortel förut som ska vara en Coffee Imperial Stout. Häller upp en svart tjock vätska i glaset. Skummet är härligt gräddigt och chokladbrunt. Vackert. Aromen innehåller mycket kaffe, men också ganska mycket choklad, en aning mjölk eller grädde. Rostad malt och lite mörk frukt finns där också. Innan man ens har smakat så är man övertygad om att den här bara måste vara väldigt bra.

När jag tar första klunken kan jag ändå inte låta bli att bli överraskad av hur mycket kaffe den smakar. Jag visste ju att den skulle smaka kaffe men eftersom doften inte bara var kaffe så trodde jag inte att den skulle vara så framträdande. Som sagt så var det mycket kaffe men också en hel del mörk bitter choklad. Mjölken finns där också tillsammans med mörk frukt som kan vara plommon. Precis i början känner man en aning syrlighet innan kaffet sköljer över en. Den är fyllig och len i munnen. En hel del kaffe och choklad i eftersmaken tillsammans med rostad malt. En helt fantastisk öl. Man måste förstås gilla kaffesmak i öl för att gilla den. 9,5/10

4 kommentarer:

  1. Låter helt underbart även om jag knappt dricker kaffe. Köpte två flaskor idag, känns som att det kan vara högst motiverat att köpa några till. Ska helt klart prova den senare i veckan.

    SvaraRadera
  2. Snabbt jobbat måste jag säga :-)

    Dieu du Ciel är ett riktigt stabilt bryggeri. Köpte en av den här idag som jag nog lägger undan ett tag.

    SvaraRadera
  3. Haha hann du innanför dörren innan du knäppte den här? ;)

    Låter riktigt smaskigt, dom var tyvärr slut när jag kom till systemet men hörde att farsan fått tag på en så det ska nog lösa sig.

    SvaraRadera
  4. Testade denna i Uppsala i April. MASSOR av kaffe och det som kanske var rätt intressant är att den doftade så mycket rostat kaffe att den nästan påminnde om aska från ett askfat. Fast inte på något dåligt sätt utan bara gott av någon anledning. Kan nämnas att jag aldrig rökt en cigarett i mitt liv men har kännt doften av aska ett antal gånger...

    SvaraRadera