torsdag 10 februari 2011

Öl i Tampa I

Efter min jobbkonferens var slut så hade jag en och en halv dag ledigt innan flyget skulle gå hem till Sverige. Jag hade innan jag åkte bestämt mig för att ta mig till Tampa för två nätter. Ett besök på Cigar City skulle göras. Tampa ligger cirka 1,5 timmars bilväg från Orlando. Jag kollade upp olika alternativ för att ta mig dit och det enda som passade var att ta en Greyhound buss. Något jag skulle ångra lite grann.

Jag är inte speciellt rädd av mig men stället där bussen gick ifrån var faktiskt lite obehagligt. Jag skulle dessutom åka helt ensam. Mina arbetskamrater var snälla att skjutsa mig till bussen som låg i ett väldigt skabbigt område strax utanför downtown Orlando. Redan på parkeringsplatsen började jag få lite obehag. Speciellt
som mina kolleger sade, ska du verkligen hoppa av här? Jag gick in i vänthallen och där stod det två vakter som visiterade alla och deras väskor. Jag blev av med tre stycken öl som jag hade tänkt ha på rummet i Tampa. Ingen alkohol i väskorna sade de.

Efter det var det bara att sätta sig ned och vänta på bussen. Klientelet därinne var lätt suspekta människor. Vissa verkade påverkade av olika substanser. Jag hade dessutom kommit direkt från konferensen i en vit skjorta. Kände mig verkligen malplacerad. Kabinväska hade jag också. De andra hade bagar, säckiga smutsiga kläder och vissa till och med sitt bagage i sopsäckar. Nåja, till sist kom jag iväg och bussresan som varade i två timmar gick bra. Väl framme märkte jag att i Tampa visiterade de inte folk. Bra tänkte jag. Då kan jag köpa på mig öl tillbaka härifrån.



Väl framme i Tampa tog jag en taxi till mitt hotell som verkligen var rätt lyxigt. Det låg i downtown precis vid St. Petes Times forum där hockeylaget Tampa Bay Lightnings håller till. Vi hade varit där tidigare i veckan och tittat på när Tampa spöade Philadelphia flyers med 4-0. När jag kom till hotellet slängde jag bara in väskorna och tog sedan spårvagnen upp till Ybor City som är deras gamla stan kan man säga. Gick direkt till brewpuben Tampabaybrewinghouse och drack nedan två öl samt åt en pepperoni pizza som var väldigt god. Märktes att man var i Cigar City. Det röktes cigarrer lite överallt.

Tampa Bay Redeye Ale




Bryggeri: Tampa Bay Brewing Co.
Typ: Amber Ale
Land: USA
Volymprocent: 5,5%
Format: Fat US Pint
Intogs: 3/2 på Tampabaybrewinghouse, Tampa

En mörkrödbrun öl med ett litet skum. Aromen var karamell, malt och inte så mycket mer. Tycker det är svårt att känna doft från ett fullt US pint glas. Inte blev det bättre att de rökte cigarr i närheten. Smaken var ganska bra med lite söt karamell, malt och lite frukt. Den var mjuk och mild i munnen. En ok lättdrucken öl som passade bra till pizzan. 6/10

Tampa Bay Old Elephant Foot IPA



Bryggeri: Tampa Bay Brewing Co.
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: USA
Volymprocent: 6,8%
Format: Fat US Pint
Intogs: 3/2 på Tampabaybrewinghouse, Tampa

En ganska brun öl med ett litet skum. Liten arom även här. Fruktig humle och lite malt. Smaken var ganska lik redeye ölet fast med mer beska på slutet. Alldeles för maltig för en IPA. Lite för klen fruktig humle också. Inte alls en dålig öl men den håller inte riktigt tycker jag. 5/10

Lite bilder på mitt hotellrum





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar