torsdag 17 februari 2011

Öl i Tampa III

Efter maratontimmarna på Cigar City var jag tvungen att få i mig lite mat också. Fick en vägbeskrivning till ett mall som skulle ligga i närheten. Det var mörkt ute och jag mötte inte en människa när jag gick igenom det ganska ruffiga området. Väldigt konstigt att man inte mötte någon på en fredagkväll. Nåja lika bra det kanske. Inte hittade jag till köpcentret heller. Men jag lyckades hitta en typ av sportbar som låg intill en stor väg. När jag kom in blev jag förvånad över att det nästan var fullt därinne med tanke på att jag inte såg n människa på vägen dit.

Jag åt en hamburgertallrik som var helt ok. Köttet i USA är bättre än vad man får hemma oftast. Till maten drack jag det bästa de kunde erbjuda. Nämligen en Samuel Adams Lager och en Guinnes. Passade också på att kika lite grann på Tampa mot Washington som de visade på en tv. Washington lyckades vinna över det formstarka hemmalaget. Efter maten bad jag personalen beställa en taxi till mig. Nu var det dags att bege sig till en pub i Ybor.



Väl framme vid New World Brewery så var man tvungen att betala inträde på 7 dollar. Ingen aning varför. Det var ingen som uppträdde vad jag såg iallafall. De hade kanske inte världens mest spännande öl på fat men en färsk härlig Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout slank ned plus lite annat.

Great Divide Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout


Bryggeri: Great Divide Brewing Company
Typ: Imperial Stout
Land: USA
Volymprocent: 9,5%
Format: Fat
Intogs: 4/2 på New World Brewery

En svart snygg öl i chimay glaset. Härlig arom av rostad kaffe, kakao, ek, vanilj och en del citrusaktig humle. Underbart. Smaken var också den fantastisk. Mycket kaffe med mjuk choklad och hårt rostad nästan bränd malt. Även ek och vanilj från fatlagringen finns där. Humlen känns också av med citrustoner. Torr och bränd i eftersmaken. Krämig vätska. Riktigt god öl. 9,5/10

Ballast Point Sculpin IPA (North Star)


Bryggeri: Ballast Point Brewing Company
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: USA
Volymprocent: 7%
Format: Flaska 650ml
Intogs: 4/2 på New World Brewery

Nästa öl blev en öl som jag hört mycket gott om och velat prova länge. Aromen var fullspäckad med färsk fruktig humle. Mango, citrus, tropisk frukt, grape och aprikos. Smaken var underbar med härlig fruktkompott. Ananas, persikor, mango, grapefrukt och en rejäl dos beska på slutet som biter sig fast i munnen. Helt otroligt bra öl. 9,5/10

Bison Organic IPA


Bryggeri: Bison Brewing Company
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: USA
Volymprocent: 6,8%
Format: Flaska 650ml
Intogs: 4/2 på New World Brewery

Denna öl blev tyvärr ett botten napp. svårt att komma efter Sculpin men den här var trött och inte bra alls. Ännu ett bevis på att man ska hålla sig undan allt som heter ekologiskt eller organiskt. Aromen var inte bra. Ganska hemsk faktiskt. Smaken var väl lite bättre men inte alls bra. 4/10



Drack också en otroligt bra Jai Alai IPA på fat. Purfärsk och frisk humlejuice. Nu var klockan en bra bit över midnatt och det var dags att ta spårvagnen hem. Hade haft en helt fantastisk men väldigt lång fredag. Somnade som en stock och höll nästan på att missa hotellfrukosten morgonen efter. Lördagen blev ingen höjdardag. Sliten som man var checkade jag ut 12. Gick omkring i ett par timmar och försökte få tiden att gå. Min bus tillbaka till Orlando skulle inte gå förräns klockan 15. Regna gjord det också. Lite lätt duggregn. Nåja, bussresan tillbaka gick bra. De tog inte mina öl denna gång och det var ju bra. Blev hämtad av mina kolleger vid busshållsplatsen i Orlando och åkte direkt till flygplatsen för att åka hem. En bra resa blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar