måndag 14 februari 2011

Öl i Tampa II



Efter besöket på Tampabrewinghouse satte jag mig på spårvagnen igen och åkte några hållplatser inann jag klev av. Nu skulle jag besöka Pour House Tampa som har 40 kranar och cirka 65 olika flasköl. Kanon att de hade samplebrickor. Blev två stycken sådana innan jag tog spårvagnen tillbaka till hotellet. Spårvagnen slutade gå redan klockan 22.00 för att det var torsdag och jag beslöt mig för att det skulle bli ganska lagom. Ville spara mig lite till fredagen istället som jag misstänkte skulle bli väldigt lång.




Swamp Head Big Nose

Bryggeri: Swamp Head Brewery
Typ: India Pale Ale (IPA)
Land: USA
Volymprocent: 7,3%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

Kul med ett lokalt öl från Florida. Vimlar inte direkt av sådana. En gyllenbrun öl med en arom av frukt, tall, karamell och blommor. Smaken var fruktig med mango, persika och grapefrukt. En bra tallkådig beska. En god och bra öl. Inte fantastisk men bra. 6/10

Victory Yakima Glory (Twilight)

Bryggeri: Victory Brewing Company
Typ: Black IPA
Land: USA
Volymprocent: 8,7%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

En bärnstensfärgad öl med en fruktig arom med söt malt. Smaken var lätt rökig med mycket frukt. En hel del sötma också. Väldigt intressant öl. Blev otroligt förvånad då jag kände den lätta röksmaken. Trodde att detta var en DIPA men det visade sig vara en Black IPA. Då borde det vara den mörka malten som var lite rökig eller hårt rostad. Kul, gott och annorlunda. 8/10

Unibroue Maudite

Bryggeri: Unibroue (Sapporo)
Typ: Belgian Strong Ale
Land: Kanada
Volymprocent: 8%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

Nu dags för en kanadensisk öl. Tror att detta var den enda öl utanför USA som jag drack. En brun öl med en väldigt svag arom. Mörk frukt och lite kryddor hittade jag. I smaken fanns det bubbelgum, peppar, koriander och en torr beska. Riktigt god och smaskig öl. 7/10

Southampton Imperial Porter

Bryggeri: Southampton Publick House
Typ: Baltic Porter
Land: USA
Volymprocent: 7,2%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

En inte helt svart öl faktiskt utan ganska mycket brunt i den. Aromen var söt malt och toffee. Smaken var väldigt tunn med söt malt och inte choklad eller kaffe som man hade väntat sig utan istället toffee, karamell och engelsk kola. Inte riktigt min typ av öl. 5/10

Blue Point Toxic Sludge

Bryggeri: Blue Point Brewing
Typ: Black IPA
Land: USA
Volymprocent: 7%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

Ytterligare en Black IPA. En mörkbrun öl med en humle arom med färsk frukt, persika, ananas, choklad och hård rostad malt. Smaken var rostda malt och färsk såsom ananas och mango. Detta var en väldigt god Black IPA. 8,5/10

Florida Beer Swamp Ape IPA

Bryggeri: Florida Beer Company
Typ: Imperial/Double IPA
Land: USA
Volymprocent: 10%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

En ljus gyllenfärgad öl med en arom av grapefrukt, söt malt och persikor. Smaken var alldeles för spritig med en lätt kryddighet och en stor beska och en del frukt. Alldeles för mycket alkohol i smaken. 6/10

Southern Tier Cuvée Series 3

Bryggeri: Southern Tier Brewing Company
Typ: American Strong Ale
Land: USA
Volymprocent: 11%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

En bärnstensfärgad öl med en karamellmaltig arom. Smaken var söt med kola, knäck, karamell och mörk torkad frukt. Spritdränkta inlagda fikon. Maltigt med bröd och sirap. En mjuk och rund öl. Kvällens bästa. 8,5/10

Southern Tier Old Man Winter Ale

Bryggeri: Southern Tier Brewing Company
Typ: Old Ale
Land: USA
Volymprocent: 7,2%
Format: Fat sampler
Intogs: 3/2 på Pour House Tampa

Ljusbrun öl. Arom av karamell, malt och en del citrus. Smaken började med karameller, kola och malt för att sedan övergå i en lång besk avslutning. Bra öl men inget som sticker ut. 6,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar