söndag 19 maj 2013

Cantillon Soleil de Minuit släppet på Akkurat?


I lördags var det då dags för den nya batchen av Cantillons hjortron lambic Soleil de Minuit att släppas på fat på Akkurat. Fatet skulle släppas kl 17 och flaskorna började säljas kl 15. Soleil de Minuit bryggs exklusivt för Akkurat. Den har bryggts en gång förut och det var 1999. Jag har haft förmånen av att ha provat den från 1999 två gånger och den var verkligen helt fantastisk. Skulle då den nya vara lika bra? Kanske inte går att jämföra egentligen eftersom denna är helt färsk till skillnad mot flaskan jag provade som var strax över 10 år gammal.

Jag hade planerat att vara framme på Akkurat strax före 16 men SL strulade. Efter en timme extra resväg hann jag precis fram tills det var dags att få dricka från fatet. Hann prova lite från flaskan som hastigast och blev tyvärr inte så imponerad. Fanns en viss bismak som inte föll mig i smaken. Inte så sur heller som jag trodde. Nåja, nu blev klockan 17 och Stene begärde ordet. Han förklarade att fatet som fanns gav han bort i present till OT och en mycket förvånad Jugge. Fatet skulle nu alltså upp till OT för servering. Många som trodde de skojade och hängde inte med alls i svängarna. Men Stene och Jugge tog fatet och började bära över det till OT. Jag hängde på förstås och var bland de första in på OT.


Nu var det dags att få smaka på fatet. Och vilken skillnad det var mot flaskan. Härligt syrlig öl med en hel del hjorton. Ingen kolsyra men den saknade man inte överhuvudtaget. Helt underbar och det blev tre glas av den. Trodde den skulle ta slut fort men det fanns kvar av den när jag lämnade OT runt 19 tiden.
 


Blev lite annat som dracks också.

Goddards Inspiration 5,2% Cask

 Karamell, knäck, citrus och halm. Lagom beska. 5,5/10

Sunny Republic Hop Dog 5,5%
 En IPA. Sträv med druvskal, grape, krusbär och karameller. Lite kladdigt söt. Lite kolsyra. Ok ändå tycker jag. Lättdrucken och lite annorlunda. 7/10

Nøgne Ø Dark Horizon Fourth Edition 16% fat

 Dark Horizon på fat. Otroligt. Och vad gott. Riktigt riktigt bra öl. Lakrits, mocca, kaffe, sötma, brun farin. Choklad praliner. Bitter och läder. Tjock och mjuk i kroppen. 9/10

Till sist en bild på den fina riktigt bra Cantillon Rosé de Gambrinus som fick avsluta en kanonkväll.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar