söndag 26 maj 2013

Öl i Oslo


Skulle till Oslo och jobba i två dagar. Så klart man passade på att besöka både Vinmonpolet och Håndverkerstuene. Jag och min kollega köpte på oss lite öl. och provade några stycken på rummet innan vi skulle ut och äta middag.

Började med en lysande IPA fråN Alesmith. Den är verkligen bra och den högst rankade IPA på Ratebeer.
Härligt fruktig och bra beska. Fortsatte sedan med Fyr og Flamme från Haandbryggeriet. En helt ok IPA men naturligtvis inte i närheten av Alesmiths.



En ny öl för mig som vi provade var Ægir Lindisfarne Scotch Ale. Den hade en rökig arom med torkad frukt och kola.Massor med rök i smaken. eld och torv. Torkad frukt och karamell. Nja. Tycker nog att röken tar över för mycket och att den är lite för söt. 6,5/10

Efter de tre ölen var det dags att gå ut och äta lite. Vi begav oss via Akers Brygge där skeppet Götheborg för tillfället låg till Thank God Its Friday på Karl Johan. Blev en rätt god köttbit men tror inte jag kommer att beställa en likadan igen. Efter maten var det då dags att besöka Håndverkerstuene och se vad de hade för öl.

Utbudet var helt ok. Hittade några jag inte provat förut plus att de hade Cantillon Gueze på fat. Det går ju alltid ner. Håndeverkerstuene är verkligen ett trevligt ställe. Gillar att man kan beställa halva glas. Litet och mysigt och alltid bra service.


Haandbryggeriet Humlesus 4,5% fat

Fruktig med lite karamell, citrus, apelsin och grape. Lagom beska. Mild men ändå en smakrik öl för den låga alkoholhalten. väldigt lättdrucken öl. 6/10

Svaneke Liquorice Stout 6% fat

Alldeles för mycket lakritssmak för mig. Tycker den tar över för mycket och släpper inte fram så mycket av de andra smakerna. Ganska sött också. 5/10

Lervig Farmhouse Stout 10,6% fat

Detta är deras Konrads Stout fast brygd med Saison jäst. Aromen är lite fruktig och lite syrlig. Choklad finns också samt lite örter.Smaken är verkligen spännande. Bär, syrlig, lakrits och bränd malt. Örter finns också. En salig blandning av smaker men de håller ihop på ett bra sätt och kompletterar varandra bra. En väldigt bra öl. 8,5/10

Ægir Sumbel Porter 4,7% fat
Knäck i aromen tillsammans med lite smör tyvärr. Smöret kommer även i smaken tillsammans medlite lakrits, jord och choklad. Smöret stör mig alldeles för mycket för att jag ska tycka den här är god. 4,5/10

Efter en som vanligt supergod Cantillon Gueze så var det dags att ta sig tillbaka till hotellet för lite sömn. Oslo är en ganska trevlig stad att dricka öl i numera. Får se när man kan besöka staden igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar